Rene Lacoste : Ο πρώτος αθλητής που έκανε brand το όνομά του
Η ιστορία του Γάλλου πρωταθλητή του τένις που έφτιαξε την αυτοκρατορία με σήμα το κροκοδειλάκι.
Στη σύγχρονη καθημερινότητα των σπορ έχουμε συνηθίσει πια τους μεγάλους πρωταθλητές να λανσάρουν συγκεκριμένες μάρκες προϊόντων, ειδικά αθλητικών ειδών, με αστρονομικές αμοιβές. Δεν είναι σπάνιο και το φαινόμενο ένας αθλητής ή μία αθλήτρια να βαδίζει και στο μονοπάτι της επιχειρηματικότητας, με το να φτιάχνει προσωπικά brandnames και ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Ποιος τα ξεκίνησε όλα αυτά; Ο Rene Lacoste, μία από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες του παγκόσμιου αθλητισμού και της μόδας. Ο Γάλλος πρωταθλητής του τένις που υπήρξε συνάμα και καινοτόμος επιχειρηματίας, με το λανσάρισμα της θρυλικής «polo» μπλούζας με το χαρακτηριστικό σήμα του κροκόδειλου να αποτελεί σημείο τομής για τη μόδα και την ένδυση. Στην πορεία της ζωής του, ο Lacoste επηρέασε όχι μόνο τον αθλητισμό αλλά και την καθημερινότητα του σύγχρονου ανθρώπου. Η ιστορία του δεν είναι μόνο η ιστορία ενός αθλητή, αλλά και ενός δημιουργού που κατάφερε να συνδυάσει τη δύναμη του αθλητισμού με την επιχειρηματική του φαντασία, αφήνοντας μια κληρονομιά που παραμένει ζωντανή μέχρι και σήμερα.
Ο Γάλλος τενίστας Rene Lacost στο All England Club του Wimbledon, Λονδίνο 1927.
Ανατρεπτικός και πρωτοπόρος
Γεννημένος στις 2 Ιουλίου 1904 στο Παρίσι σε μια μεσοαστική οικογένεια, ο Lacoste δεν έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον αθλητισμό όταν ήταν μικρός. Πέρασε, βέβαια, την παιδική του ηλικία μέσα στην καταχνιά του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, οπότε δεν υπήρχαν πολλές ευκαιρίες. Στα 15 του ήλθε σε επαφή με το τένις, όταν συνόδεψε τον μηχανικό πατέρα του σ’ ένα ταξίδι στο Λονδίνο και είδε από κοντά έναν αγώνα για το διάσημο τουρνουά του Γουίμπλεντον. Έτσι αποφάσισε να ασχοληθεί κι αυτός, παρ’ ότι οι πρώτοι του δάσκαλοι τον αποθάρρυναν. Ηταν μεγάλος σε ηλικία για να μάθει και να ανέβει σε πολύ ανταγωνιστικό επίπεδο. Εκείνος, όμως, έδειξε τρομερή θέληση, επιμονή και υπομονή στις προπονήσεις. Ο πατέρας του λέγεται ότι τον ενθάρρυνε να ασχοληθεί με το τένις, μόνο με την υπόσχεση ότι θα γινόταν πρώτος.
Αυτό το πάθος και η προσήλωση στον στόχο ήταν το κύριο χαρακτηριστικό που είχε όταν έπαιζε. Κι αυτό τον οδήγησε στο να αναγνωριστεί, μέσα σε λίγα χρόνια, στην αφρόκρεμα της γενιάς του. Τον είχαν κατατάξει στους λεγόμενους «Τέσσερις Σωματοφύλακες», μαζί με τους Jean Borotra, Jacques Brugnon και Henri Cochet, τους θρύλους του γαλλικού τένις. Συνολικά στην καριέρα του ο Rene Lacoste κέρδισε 41 διαφορετικούς τίτλους. Οι επτά απ’ αυτούς ήταν Grand Slam, δηλαδή αφορούσαν τα (τότε τρία, αργότερα τέσσερα) μεγαλύτερα τουρνουά τένις της υφηλίου, της Γαλλίας, της Βρετανίας και των ΗΠΑ. Ολους αυτούς τους κέρδισε μέσα σε διάστημα τεσσάρων χρόνων (1925-1929), όταν είδε και το άστρο του να λάμπει εκτυφλωτικά.
Ο διάσημος τενίστας με τον πατέρα του Jean Lacoste στο Παρίσι το 1926. Λέγεται ότι εκείνος τον ενθάρρυνε να ασχοληθεί με το τένις, μόνο με την υπόσχεση ότι θα γινόταν πρώτος.
Oι «Τέσσερις Σωματοφύλακες» του γαλλικού τένις, Henri Cochet, Jean Borotra, Rene Lacoste και Jacques Brugnon.
Ο Rene Lacoste παραλαμβάνει το US Open Cup στο Forrest Hills της Νέας Υόρκης, το 1927.
Χαμογελαστός μετά τη νίκη του επί του Henri Cochet στο Γουίμπλετον, το 1928.
Στο γήπεδο του Roland-Garros, κατά τη διάρκεια του γαλλικού Open, το 1929.
Ο «κροκόδειλος»
Το παρατσούκλι crocodile το απέκτησε από τις πρώτες του εμφανίσεις, όταν και κατά τους δημοσιογράφους «δάγκωνε και κατάπινε» τους αντιπάλους του με το δυναμικό του παιχνίδι. Ο ίδιος όχι μόνο δεν ενοχλήθηκε απ’ αυτό, αλλά το ενίσχυσε. Το 1928, κι ενώ συμμετείχε στον τελικό του κυπέλλου Davis (διοργάνωση τένις μεταξύ εθνικών ομάδων) έβαλε στοίχημα με τον αρχηγό της γαλλικής ομάδας Henri Cochet ότι θα κέρδιζε τον διάσημο αντίπαλό του Μπιλ Τίνλντεν. Επαθλο του στοιχήματος ήταν μια… βαλίτσα από δέρμα κροκόδειλου, που είχε δει σ’ ένα ταξίδι του στη Βοστώνη. Η ιστορία έγινε γνωστή και ο αμερικανικός Τύπος υιοθέτησε λανθασμένα το παρατσούκλι, αποκαλώντας τον «Αλιγάτορα». Ο ίδιος, όμως, επέμεινε στο κροκοδειλάκι, που έχει αποκτήσει πλέον μυθικές διαστάσεις. Αυτό το περίφημο κροκοδειλάκι σχεδιάστηκε πρώτη φορά από τον Robert George, έναν διάσημο παίκτη του χόκεϊ επί πάγου στη Γαλλία και στενό φίλο του Lacoste. Ηταν αυτός που σχεδίασε τον κροκόδειλο με ανοιχτά τα σαγόνια και γυρισμένη την ουρά στο δεξί πέτο ενός λευκού σακακιού μπλέιζερ, με το οποίο συνήθιζε να κάνει την εμφάνισή του ο Lacoste πριν τους αγώνες του. Ετσι, όμως, γεννήθηκε η ιδέα το κροκοδειλάκι να γίνει brand ρούχων.
Η ιδέα για τη δημιουργία της εταιρείας προήλθε από την επιθυμία του Rene Lacoste να έχει ένα πιο άνετο και πρακτικό μπλουζάκι για τους αγώνες του. Πριν τη Lacoste, οι περισσότεροι τενίστες φορούσαν μακρυμάνικα πουκάμισα με γραβάτες, κάτι που ήταν περιοριστικό και άβολο κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Ο Rene Lacoste, γνωστός για τη δημιουργικότητά του, ήθελε να δημιουργήσει ένα πουκάμισο που να είναι πιο άνετο και κατάλληλο για το τένις. Η λύση ήρθε με το σχέδιο ενός κοντομάνικου πουκάμισου με κολάρο, το οποίο θα επέτρεπε μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων και ταυτόχρονα θα ήταν κομψό και εύκολο στη συντήρηση. Το συγκεκριμένο σχέδιο του Rene είχε τις πρώτες μορφές της «polo» μπλούζας που σήμερα γνωρίζουμε.
O Rele Lacoste με την κόρη του, Catherine, και τη σύζυγό του, Simone, το 1964.
Στο σπίτι του στο Saint Jean de Luz, το 1994.
Η πρώτη παραγωγή αυτής της μπλούζας ξεκίνησε όταν ο Rene Lacoste συνεργάστηκε με τον Αντρέ Γκιγιέ, ο οποίος ήταν ο πρόεδρος της γαλλικής εταιρείας La Chemise Lacoste και ηγήθηκε της παραγωγής των ενδυμάτων. Ο Γκιγιέ είχε την εμπειρία στον τομέα της παραγωγής αθλητικών ενδυμάτων και συμφώνησε με τον Lacoste να δημιουργήσουν τη μάρκα. Εκείνη τη στιγμή ούτε ο ίδιος μπορούσε να φανταστεί πού θα έφτανε. Η Lacoste ξεκίνησε από τα γήπεδα του τένις και την αθλητική ένδυση, αυτός ήταν ο σκοπός του. Αλλά η απλότητα και η κομψότητα του σχεδιασμού την καθιέρωσαν και ως ένα από τα πιο δημοφιλή brands της μόδας, γι΄ αυτό επεκτάθηκε γρήγορα πέρα από τους αθλητικούς χώρους. Ο Lacoste διοχέτευσε όλη του την ενέργεια στην εταιρεία όταν αποσύρθηκε από τα γήπεδα και ηγήθηκε για πάνω από 60 χρόνια, από την ίδρυση μέχρι τον θάνατό του το 1996, σε ηλικία 92 ετών.
Σήμερα η Lacoste έχει τα κεντρικά γραφεία της στην πόλη Τρουά της Γαλλίας, όμως διαθέτει πάνω από 1.100 γραφεία σε περισσότερες από 120 χώρες του κόσμου. Από το 2012 έχει πουληθεί εξ ολοκλήρου στην εταιρεία Maus Frères SA και επικεφαλής της είναι ο Ελβετός Ντιντιέ Μάους. Η εταιρεία απασχολεί περισσότερους από 8.500 υπαλλήλους και τα καθαρά κέρδη της το 2022 ανήλθαν στα 2,69 δις δολάρια. Η παρουσία της στους αθλητικούς χώρους στο τένις είναι πολύ έντονη με συνεχείς διαφημίσεις, ωστόσο εδώ και δεκαετίες έχει ξεφύγει από την παραγωγή ρούχων και μόνο. Εκτός από την αθλητική ένδυση υπάρχουν και casual ρούχα και παπούτσια που λανσάρει η εταιρεία, αλλά και μια σειρά αξεσουάρ, από γυαλιά ηλίου και δερμάτινα τσαντάκια μέχρι πετσέτες, ρολόγια χειρός και αρώματα.
ΤΟΥ ΑΡΓΥΡΗ ΠΑΓΑΡΤΑΝΗ
Ακολουθήστε μας στο Google News στο Facebook και το Instagram και δείτε τα video μας στο TikTok