Στο… τραπέζι νέα μέτρα κατά της ακρίβειας

Στο… τραπέζι νέα μέτρα κατά της ακρίβειας Market Pass: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα Καλάθι του νοικοκυριού-serrespost
- Διαφήμιση -

Στο… τραπέζι νέα μέτρα κατά της ακρίβειας

Με το μέτωπο του τιμάριθμου στα τρόφιμα να παραμένει «ενεργό» και να κρατά τον πληθωρισμό σε άνοδο και τον Μάρτιο, κυβέρνηση και ΥΠΑΝ επιταχύνουν τον σχεδιασμό και την ενεργοποίηση των επόμενων μέτρων συγκράτησης των τιμών.

- Διαφήμιση -

Με την πρόταση που κατέθεσαν τα σούπερ μάρκετ για μειώσεις του ΦΠΑ να απορρίπτεται από την κυβέρνηση για λόγους δημοσιονομικού κόστους αλλά και αμφισβήτησης του κατά πόσο μπορεί να φέρει αποκλιμάκωση των τιμών, έδαφος φαίνεται να κερδίζει το μέτρο της μείωσης των αρχικών τιμών και σε βασικές κατηγορίες τροφίμων.

Στο οικονομικό επιτελείο αντιλαμβάνονται ότι οι εξωγενείς παράγοντες που ωθούν ψηλά τις τιμές βασικών αγαθών, όπως το λάδι, τα πορτοκάλια, τα σοκολατοειδή, τα φρούτα κ.λπ., δεν μπορούν εύκολα να αντιμετωπιστούν. Εκτιμούν όμως ότι υπάρχουν περιθώρια με την περαιτέρω εντατικοποίηση των δράσεων των αρμόδιων φορέων -ελεγκτικές υπηρεσίες, Επιτροπή Ανταγωνισμού κ.λπ.- να βελτιωθούν οι συνθήκες του ανταγωνισμού στην αγορά.

Ο Μάρτιος έκλεισε με πληθωρισμό 3,2%, αυξημένο σε σχέση με το 2,9% του Φεβρουαρίου, ενώ για ακόμη έναν μήνα ο πληθωρισμός των τροφίμων διαμορφώθηκε στο 5,3%. Δεδομένου ότι ο στόχος είναι ο πληθωρισμός να πέσει κάτω από το 3% για το σύνολο της χρονιάς, το ζητούμενο είναι ο δείκτης τιμών καταναλωτή να επιστρέψει σε φθίνουσα πορεία ιδανικά από αυτό τον μήνα, τον Απρίλιο (δύσκολος μήνας λόγω εορτών του Πάσχα), ή από τον Μάιο.

Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα παραμένουν το μεγαλύτερο μέτωπο στη μάχη κατά της ακρίβειας, κάτι που αποτυπώθηκε και στα στοιχεία για τις μεταβολές τιμών του Μαρτίου. Ενώ ο γενικός δείκτης επιταχύνθηκε στο 3,2%, (από 2,9% τον Φεβρουάριο), ο επιμέρους δείκτης των ειδών διατροφής εμφάνισε αύξηση 5,3%, αν και μειώθηκε από το 6,7% τον Φεβρουάριο.

Ο πληθωρισμός έκλεισε σε υψηλότερα επίπεδα τον Μάρτιο συγκριτικά με τον Φεβρουάριο και οι λόγοι αναζητούνται στις μηνιαίες μεταβολές τιμών, δηλαδή στον κατάλογο των προϊόντων και των υπηρεσιών που διατέθηκαν σε ασφαλώς υψηλότερες τιμές σε σχέση με τον Φεβρουάριο. Η διαμόρφωση του πληθωρισμού στο 3,2% έναντι 2,9% τον Φεβρουάριο τροφοδοτήθηκε κυρίως από το αυξημένο κόστος της νοσοκομειακής περίθαλψης κατά 3,1%, αλλά και από τις μεγάλες αυξήσεις στο «τουριστικό πακέτο». Τα ξενοδοχεία ακρίβυναν κατά 14,6% από μήνα σε μήνα (προφανώς σχετίζεται και με το ότι ο Μάρτιος είχε δύο τριήμερες αποδράσεις), ενώ τα αεροπορικά εισιτήρια κατά 17,5%, που ήταν και η μεγαλύτερη μηνιαία μεταβολή. Τον Μάρτιο είχαμε υψηλότερες τιμές -λόγω αύξησης της διεθνούς τιμής του πετρελαίου- και στα καύσιμα κίνησης, που ακρίβυναν κατά 2,3%.

Οι ετήσιες μεταβολές είναι πάντως αυτές που αποτυπώνουν καλύτερα την πορεία των τιμών. Και σε αυτές, για ακόμη έναν μήνα ξεχωρίζει από αρνητικής άποψης η πολύ μεγαλύτερη -συγκριτικά με τη μεταβολή του γενικού δείκτη- αύξηση του κλαδικού δείκτη των τροφίμων.

Σε φθίνουσα πορεία ο ρυθμός αύξησης των τιμών, δεν παύει όμως να είναι αύξηση η οποία αφορά προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί πάνω από 30% τα τελευταία χρόνια χωρίς οι καταναλωτές να μπορούν να προσαρμόσουν τη ζήτηση.

Οι μεταβολές που καταγράφηκαν στους κλαδικούς δείκτες είναι οι εξής:

  • +5,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα, ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά, ζάχαρη- σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
  • +1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός.
  • +5,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση.
  • +0,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
  • +4,4% στην ομάδα Υγεία.
  • +2,0% στην ομάδα Μεταφορές.
  • + 3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες.
  • + 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • +6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία- Καφέ-Εστιατόρια.
  • + 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες.

Ενέργεια
Μετά τα τρόφιμα, τα ασφάλιστρα υγείας φιγουράρουν ψηλά στη λίστα των αγαθών και υπηρεσιών με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις με το +14%, ενώ ακολουθεί και το πετρέλαιο θέρμανσης (+12,4%), λόγω της αύξησης της διεθνούς τιμής του πετρελαίου. Το φυσικό αέριο εμφάνισε τη μεγαλύτερη μείωση (-39,1%) και τον Μάρτιο, ενώ η υποχώρηση στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος έφτασε στο 4,6% ακριβώς λόγω της επιστροφής της τιμής χονδρικής του ρεύματος στα προ κρίσης επίπεδα.

Ακολουθήστε το serrespost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα του Ν. Σερρών και όχι μόνο.
- Διαφήμιση -

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.