Η θέση της Ελλάδας στο παγκόσμιο επιχειρείν και ο φόβος της αποτυχίας

80
Η θέση της Ελλάδας στο παγκόσμιο επιχειρείν serrespost
- Διαφήμιση -

Η θέση της Ελλάδας στο παγκόσμιο επιχειρείν και ο φόβος της αποτυχίας

Κάθε χρόνο, το Global Entrepreneurship Monitor (GEM) παρουσιάζει τη συγκριτική του αξιολόγηση για τις επιχειρηματικές συνθήκες παγκοσμίως, ανά χώρα. Στόχος αυτής της μελέτης είναι να κατατάξει τις χώρες ως προς το επιχειρηματικό τους περιβάλλον. Το GEM 2022, που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα, μας δίνει μια συνοπτική εικόνα και για το ελληνικό οικοσύστημα του επιχειρείν.

- Διαφήμιση -

Μάλλον δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι, στην τελική κατάταξη, οι οικονομίες στις οποίες εντοπίζονται υψηλά εισοδήματα έχουν καλύτερες επιδόσεις από τις οικονομίες με μεσαία και χαμηλά εισοδήματα. Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), με την υψηλότερη βαθμολογία του πίνακα, που φτάνει στο 6,8, αναδεικνύονται ως το καλύτερο μέρος για να ξεκινήσει κάποιος μια νέα επιχείρηση το 2022, ακολουθούμενα από την Ολλανδία, τη Φινλανδία, τη Σαουδική Αραβία και τη Λιθουανία.

Τα ΗΑΕ έχουν την υψηλότερη συνολική βαθμολογία με σαφή διαφορά, έχοντας βελτιωθεί σε 11 από τις 13 συνιστώσες που εξετάζονται από τη συγκεκριμένη μελέτη, από το 2020, και σημειώνοντας την υψηλότερη βαθμολογία από όλες τις οικονομίες σε τέσσερις από αυτές. Αυτό, όπως αναφέρεται, μπορεί να οφείλεται σε έναν συνδυασμό λόγων, συμπεριλαμβανομένης της διοργάνωσης, στη συγκεκριμένη χώρα, σημαντικών επιχειρηματικών συνεδρίων, όπως η Expo 2020. Στην τελευταία θέση της κατάταξης, βρίσκεται το Σουδάν.

Είναι χαρακτηριστικό, όπως σημειώνεται στη μελέτη, ότι «δεν είναι τυχαίο το ότι οι οικονομίες που κατάφεραν υψηλές αξιολογήσεις στις κυβερνητικές προσπάθειες για μετριασμό του αντικτύπου της πανδημίας στις νέες startups (όπως η Σαουδική Αραβία), ή για την υποστήριξη των γυναικών επιχειρηματιών (όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), είναι και οι οικονομίες που βλέπουν συνεπείς και ουσιαστικές βελτιώσεις στους δείκτες επιχειρηματικότητας τα τελευταία χρόνια».

«Ομοίως, οι οικονομίες που αξιολογούνται χειρότερα σε σχέση με αυτά τα μέτρα» τείνουν να έχουν μη αποδεκτές αξιολογήσεις στους δείκτες τους: (όπως οι Ισραήλ, Τουρκία, Ιράν). Η υποστήριξη των νέων επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας και η υποστήριξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας, θα πρέπει να συμβαδίζουν με στρατηγικές για την ενίσχυση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, προσφέροντας ευκαιρίες και προάγοντας την ισότητα και την ενθάρρυνση των νέων επιχειρήσεων και της επιχειρηματικής ανάπτυξης».

Η θέση της Ελλάδας
Η Ελλάδα, ανάμεσα σε ένα σύνολο 50 χωρών, βρίσκεται στην 28η θέση, με ένα σκορ που φτάνει στο 4,4. Κάτω από την χώρα μας βρίσκεται η Αίγυπτος και η Σλοβενία, πάνω από αυτήν εντοπίζεται η Ουγγαρία και η Χιλή. Η Κύπρος σημειώνει χαμηλότερο σκορ και κατατάσσεται στην 36η θέση, πάνω από την Τζαμάικα και κάτω από την Τουρκία. Η Ελλάδα παρουσιάζει βελτίωση του σκορ της (4,1 το 2019, 4,3 το 2020), ενώ το σκορ της Κύπρου χειροτέρεψε (4,5 το 2019 και το 2020).

Αναλυτικότερα, αναφέρεται πως τα χρόνια από το 2008 δεν ήταν εύκολα για την ελληνική οικονομία, καθώς βρέθηκε ανάμεσα σε δύο κρίσεις, την ύφεση και την πανδημία, αλλά και τη δημοσιονομική κρίση του 2015. «Αυτά τα τρία μακροοικονομικά γεγονότα διατάραξαν σημαντικά την ελληνική επιχειρηματικότητα», καθώς είναι εμφανές πως μετά από κάθε τέτοιο γεγονός, χρειάζονται τουλάχιστον μερικά χρόνια πριν την ανάκαμψη.

Έτσι, με βάση προηγούμενα σενάρια, μπορεί να χρειαστούν αρκετά χρόνια για να ανακάμψει η early-stage επιχειρηματική δραστηριότητα, εκτός εάν είναι παρουσιαστούν σημαντικές ευκαιρίες και οι επιχειρηματίες νοιώσουν αρκετή αυτοπεποίθηση για να πάρουν ρίσκα. «Δυστυχώς, οι Έλληνες είχαν σχετικά χαμηλά επίπεδα επιχειρηματικής εμπιστοσύνης τα τελευταία χρόνια». Το 2021, το 51,5% των ενηλίκων Ελλήνων έβλεπαν καλές ευκαιρίες, αλλά δεν ξεκινούσαν μια νέα επιχείρηση υπό τον φόβο της αποτυχίας.

Με εξαίρεση το 2019, το ποσοστό φόβου για την αποτυχία είναι πάνω από το 50%, από το 2016, υποδηλώνοντας μια τάση. Επιπλέον, το ποσοστό των ερωτηθέντων το 2021 που είπε ότι η πανδημία έδωσε νέες ευκαιρίες ήταν 28,9%. «Ενώ η ελληνική κυβέρνηση πρόσφατα υποσχέθηκε ένα σημαντικό χρηματικό ποσό για να βοηθήσει τους επιχειρηματίες (260 εκατ. ευρώ) μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, θα χρειαστεί περισσότερη δουλειά για την αντιμετώπιση θεμάτων εμπιστοσύνης», τονίζεται στη μελέτη. Άλλωστε, μόνο το 32,6% των Ελλήνων είπαν ότι γνωρίζουν κάποιον που ξεκίνησε μια επιχείρηση τα τελευταία δύο χρόνια.      

 

- Διαφήμιση -

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.