Ο διαγωνισμός που στηρίζει νέες επιχειρήσεις στην Ελλάδα επιστρέφει για 8η χρονιά

67
διαγωνισμός
- Διαφήμιση -

​Ο Διαγωνισμός Επιχειρηματικών Ιδεών «John & Mary Pappajohn Business Plan Competition» επιστρέφει φέτος, για 8η χρονιά. Το epixeiro.gr συζητά σήμερα με τον Γιώργο Κόκκα, Διευθυντή του Κέντρου Επιχειρηματικότητας του ACT, αλλά και δύο προηγούμενους νικητές, αναλύοντας το επιχειρηματικό τοπίο στην Ελλάδα και τον τρόπο με τον οποίο ένας διαγωνισμός όπως ο συγκεκριμένος μπορεί να συνεισφέρει στην ανάπτυξη νέων business ιδεών.

Ο διαγωνισμός ξεκίνησε ως εσωτερική διαγωνιστική διαδικασία για τους φοιτητές του American College of Thessaloniki. Σύμφωνα με τον κ. Κόκκα, οι διοργανωτές είδαν πως με την κατάλληλη υποστήριξη θα μπορούσε να γίνει ένα πολύ καλό εργαλείο για τη δημιουργία και ενίσχυση των startup επιχειρήσεων σε όλη την Ελλάδα. Έτσι, το 2014 ο ελληνικής καταγωγής επιχειρηματίας κ. John Pappajohn αποφάσισε να προσφέρει την υποστήριξη του.

- Διαφήμιση -

Ο κ. Pappajohn έφυγε σε πολύ μικρή ηλικία από την χώρα μας και εγκαταστάθηκε στην Iowa των ΗΠΑ. Πιστεύει στην εκπαίδευση και την επιχειρηματικότητα και για αυτό έχει δωρίσει πολλά εκατομμύρια δολάρια σε αντίστοιχους φιλανθρωπικούς σκοπούς, σε Ελλάδα και ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, ο ίδιος και η σύζυγός του, Mary, έχουν δωρίσει περισσότερα από 100 εκατομμύρια δολάρια σε φιλανθρωπικές οργανώσεις, αλλά και περισσότερα από 30 εκατομμύρια δολάρια για την υποστήριξη επιχειρηματικών κέντρων σε πανεπιστήμια και κολέγια.

Φέτος, ο «John & Mary Pappajohn Business Plan Competition» επιστρέφει για 8η χρονιά. Τι ξεχωρίζει μέσα σε αυτά τα χρόνια, τι μεταβολές έχουν υπάρξει; «Το επιχειρηματικό τοπίο στην Ελλάδα και παγκοσμίως είναι πολύ διαφορετικό από ότι δύο χρόνια πριν. Ο Covid-19 έχει δημιουργήσει νέες ανάγκες και παράλληλα έχει επιταχύνει διεργασίες που ήταν ήδη σε εξέλιξη» σημειώνει ο κ. Κόκκας. Με αυτή τη λογική, φέτος αναμένονται περισσότερες προτάσεις σχετικά με online υπηρεσίες, e-commerce, shared economy, virtual/augmented reality, biotech, αλλά και παραδοσιακούς τομείς, όπως το agro-industry και ο τουρισμός.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τον ίδιο, η συμμετοχή στον διαγωνισμό «αποτελεί μία ευκαιρία για δοκιμή μιας επιχειρηματικής ιδέας σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον». Όλοι οι συμμετέχοντες λαμβάνουν υποστήριξη για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής τους ιδέας, ιδιαίτερα στο business planning. Οι νικητές κερδίζουν χρηματικά έπαθλα, δημοσιότητα, προβολή, δικτύωση με επενδυτές, συνεργάτες και αγορές σε Ελλάδα και ΗΠΑ. Φυσικά, «η επιτυχία στον διαγωνισμό αποτελεί ένα ισχυρό διαπιστευτήριο για την εγκυρότητα και τις προοπτικές του επιχειρηματικού project».

Όσον αφορά στο τι προτείνει ο ίδιος στους νέους και επίδοξους επιχειρηματίες, βάσει της εμπειρίας του; «Πρώτα από όλα να τεστάρουν την επιχειρηματική τους ιδέα πριν την προχωρήσουν σε εφαρμογή. Αν είναι δυνατόν, να δημιουργήσουν ένα prototype, ένα MVP (Minimum Viable Product), να το δώσουν σε κάποιους αρχικούς χρήστες να το δοκιμάσουν και να πάρουν χρήσιμο feedback. Επίσης, θα πρέπει να γνωρίζουν πολύ καλά την αγορά στην οποία σκοπεύουν να εμπλακούν».

«Σήμερα είναι ευκολότερο από ποτέ να αναπτυχθούν επιχειρηματικές ιδέες, γιατί το κλίμα είναι πολύ θετικό στη δημιουργία startups. Η ιδέα και η καινοτομία που περιέχει είναι ιδιαίτερα σημαντική για την επιτυχία του εγχειρήματος. Αλλά πάνω από την ιδέα, προσωπικά βάζω τους ανθρώπους. Η ύπαρξη μιας συγκροτημένης επιχειρηματικής ομάδας με τις κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες, και παράλληλα πίστη στο έργο τους, είναι κορυφαίας σημασίας» υπογραμμίζει ο Διευθυντής του Κέντρου Επιχειρηματικότητας του ACT.

«Άνοιξαν» οι αιτήσεις
Ο Διαγωνισμός Επιχειρηματικών Ιδεών «John & Mary Pappajohn Business Plan Competition» θα απονείμει πέντε βραβεία 4.000 ευρώ σε κάθε ένα από τα πέντε καλύτερα επιχειρηματικά πλάνα. Οι διαγωνιζόμενοι θα κριθούν βάσει της ιδέας που θα καταθέσουν και των προσωπικών επιχειρηματικών τους ικανοτήτων. Συγκεκριμένα, θα συνεκτιμηθεί ο βαθμός καινοτομίας, η δυνατότητα και η ετοιμότητα ανάπτυξης της ιδέας, η γνωστική επάρκεια, η αφοσίωση και οι επιχειρηματικές ικανότητες των διαγωνιζομένων. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να καταθέσουν τις ιδέες για το επιχειρηματικό πλάνο μέχρι την Κυριακή 18 Απριλίου 2021 στο www.act.edu/pappajohn-awards.

Επιτυχημένες πορείες
Έχει τη δική του σημασία να δει κανείς και την εξέλιξη επιχειρηματικών ιδεών που έχουν πάρει μέρος, τα περασμένο χρόνια, στον διαγωνισμό. Για αυτόν τον λόγο, συζητήσαμε με τον κ. Γιώργο Παπαδάκη, co-founder & Chief Executive Officer της Biopix-T, και τον κ. Κωνσταντίνο Κανδύλα, co-founder της Terra Robotics.

Biopix-T
Η επιχειρηματική ιδέα με την οποία η Biopix-T, η οποία «κατάγεται» από το Ηράκλειο της Κρήτης, πήρε μέρος, αφορούσε στην εμπορική εκμετάλλευση μίας φορητής διαγνωστικής συσκευής η οποία θα επέτρεπε τη μοριακή ανίχνευση του κορονοϊού σε λιγότερο από 30 λεπτά με κόστος αντίστοιχο ενός rapid test. H ανίχνευση θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί απευθείας από βιολογικά δείγματα, όπως επιχρίσματα και σάλιο.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκη, «η συμμετοχή στον διαγωνισμό Pappajohn αποτέλεσε μία μοναδική ευκαιρία για να “δοκιμαστεί” η επιχειρηματική ιδέα σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Στη δική μας περίπτωση, την υποψηφιότητά μας παρακολούθησαν με ξεχωριστό ενδιαφέρον επενδυτές από την Ελλάδα, που αμέσως μετά έκλεισαν την χρηματοδότηση προς την εταιρεία μας. Επιπλέον, η επιτυχία στον διαγωνισμό, πέρα από το χρηματικό έπαθλο, προσέφερε σημαντικά οφέλη σε επίπεδο δικτύωσης και προβολής».

Αμέσως μετά τη βράβευση, τον Αύγουστο του 2020, κατοχυρώθηκε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την άμεση πιστοποίηση και κυκλοφορία της συσκευής. Ταυτόχρονα, τον Σεπτέμβριο του 2020, έκλεισε η χρηματοδότηση από την Metavallon VC, σε συνδυασμό με Έλληνες ιδιώτες επενδυτές από το χώρο της υγείας. Επίσης, η εταιρία πιστοποιήθηκε κατά το ISO13485 που αφορά τον Σχεδιασμό, την Κατασκευή και τη Διάθεση Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων. Σήμερα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι κλινικές δοκιμές, με στόχο την πιστοποίηση για κυκλοφορία σε Ελλάδα και Ευρώπη.

«Η εύρεση χρηματοδότησης είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει μια startup εταιρεία στην Ελλάδα. Υπάρχει ανάγκη για επενδυτές με μεγαλύτερη πρόθεση για ανάληψη ρίσκων, οι οποίοι να επενδύουν πολλά και όχι λίγα χρήματα» τονίζει ο κ. Παπαδάκης, σε ερώτηση μας σχετικά με το επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας.

Terra Robotics
Μια ακόμη περίπτωση επιχειρηματικής ιδέας που πήρε μέρος στον διαγωνισμό είναι η Terra Robotics, από την Αξιούπολη του Κιλκίς. Σκοπός της συγκεκριμένης startup είναι η δημιουργία ενός αυτόνομου, ηλεκτροκίνητου ρομποτικού οχήματος για την εκτέλεση εργασιών σε γεωργικές καλλιέργειες, όπως η μηχανική ζιζανιοκτονία και διάφορες άλλες λειτουργίες γεωργίας ακριβείας.

Όπως αναφέρει ο κ. Κανδύλας, «κατά τη στιγμή συμμετοχής μας στον διαγωνισμό είχαμε κατασκευάσει ένα πειραματικό πρωτότυπο και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο σχεδιασμό του MVP. Τα επόμενα βήματά είναι η ολοκλήρωση της κατασκευής και η έναρξη πιλοτικών. Πέρα από το χρηματικό έπαθλο, η προβολή του διαγωνισμού μας έδωσε τη δυνατότητα να έχουμε συζητήσεις με πιθανούς επενδυτές καθώς και με διάφορα ενημερωτικά μέσα, προβάλλοντας κατάλληλα το εγχείρημά μας».

«Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συνεχής βελτίωση του περιβάλλοντος για τις νεοφυείς επιχειρήσεις μέσω σεμιναρίων, χρηματοδοτικών εργαλείων κτλ. Για τον λόγο αυτό, θεωρούμε ότι πλέον οι συνθήκες στο επιχειρείν είναι πολύ πιο ευνοϊκές απ’ ότι στο παρελθόν» σημειώνει ο συνιδρυτής της Terra Robotics.


Χρήστος Κοτσακάς
Δημοσιογράφος – Senior Editor, epixeiro.gr

- Διαφήμιση -

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.