Η τραγική ιστορία πίσω από τη «Ζώνη του Λυκόφωτος» που άλλαξε το σινεμά

91
Twilight Zone
- Διαφήμιση -

Το Twilight Zone, η τηλεοπτική σειρά που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’50 και ολοκληρώθηκε μετά από πέντε σαιζόν, έχει μείνει στην ιστορία ως μια από εκείνες που επηρέασαν πολλές σειρές και ταινίες που έκαναν την εμφάνιση τους τις επόμενες δεκαετίες. Εντούτοις, το συγκεκριμένο franchise συνδέθηκε για πάντα με ένα τρομερό δυστύχημα, που οδήγησε σε σημαντικές αλλαγές στους κανόνες ασφαλείας της βιομηχανίας του κινηματογράφου.

Η σειρά αποτελούσε «πνευματικό τέκνο» του «θυμωμένου νεαρού» Rod Serling, Αμερικανού σεναριογράφου, θεατρικού συγγραφέα και παραγωγού τηλεόρασης ο οποίος, ως βετεράνος του πολέμου, ήθελε να χρησιμοποιήσει τη σειρά ως πλαίσιο για να διερευνήσει πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα που τον απασχολούσαν. Στη «Ζώνη του Λυκόφωτος» ενσωμάτωσε, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, τις απόψεις του, διανθισμένες με διάφορα στοιχεία από τον κόσμο του φανταστικού και της επιστημονικής φαντασίας.

- Διαφήμιση -

Από την αρχική εμφάνιση εκείνης της σειράς μέχρι σήμερα, έχουν υπάρξει και άλλες προσπάθειες αναβίωσης της. Έχει οδηγήσει σε μια ταινία το 1983, σε μια τηλεοπτική ταινία το 1994, πολλά βιβλία, μια ραδιοφωνική σειρά αλλά και τρεις ακόμη τηλεοπτικές σειρές υπό το συγκεκριμένο franchise. Η πιο πρόσφατη, η τρίτη κατά σειρά, βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο δεύτερο κύκλο της και προβάλλεται από το CBS, με επικεφαλής τον Jordan Peele, γνωστό από την σκηνοθεσία του στην επιτυχημένη ταινία τρόμου του 2017, Get Out.

Το Twilight Zone έχει μείνει όμως στην ιστορία και για εκείνη την ταινία του 1983 που προαναφέρθηκε. Το Twilight Zone: The Movie, μια παραγωγή του Steven Spielberg, αποτελούνταν από τέσσερα διαφορετικά μέρη, κάθε ένα και με διαφορετικό σκηνοθέτη, κάθε ένα και με μια διαφορετική ιστορία. Αυτόν τον ρόλο ανέλαβαν οι Joe Dante, George Miller, John Landis αλλά και ο Spielberg. Ήταν μια ανερχόμενη τετράδα που είχε φέρει την εποχή των blockbuster στο Hollywood και που μπορεί κανείς να πει πως «ακολουθούσαν» στα χνάρια των δημιουργιών του Serling.

Θεωρούταν, λοιπόν, μια φυσιολογική εξέλιξη να αναλάβουν οι 4 τους σκηνοθέτες και των μερών της συγκεκριμένης ταινίας. Αν και τα υπόλοιπα αποτελούσαν remake της παλιάς σειράς, εκείνο που σκηνοθέτησε ο Landis (που πριν κλείσει τα 35 χρόνια του είχε σκηνοθετήσει επιτυχίες όπως τα Animal House, Blues Brothers και An American Werewolf in London) ήταν, επί της ουσίας, μια καινούργια ιδέα, εμπνευσμένη από παλιά επεισόδια. Υπό την ονομασία Time Out, ακολουθούσε έναν φανατισμένο άντρα που καλούνταν να βρεθεί σε διάφορες στιγμές της ιστορίας και να βιώσει τις χειρότερες φρικαλεότητες από τα μάτια των θυμάτων τους.

Στον πρωταγωνιστικό ρόλο εκείνου του τμήματος είχε υπογράψει να βρίσκεται ο Vic Morrow, ένας δημοφιλής ηθοποιός ταινιών και τηλεόρασης – όπως της σειράς «Combat!» – (και πατέρας της επίσης ηθοποιού Jennifer Jason Leigh, που είδαμε σε ταινίες όπως τα Hateful Eight και Dolores Claiborne). Το συγκεκριμένο τμήμα βρίσκει τον ήρωα να συλλαμβάνεται από τους ναζί. Εντούτοις, το αρχικό τέλος είχε γραφτεί διαφορετικά και τον ήθελε να σώζει δύο παιδιά στο Βιετνάμ κατά τη διάρκεια μιας επιδρομής στο χωριό τους. Όλα άλλαξαν μετά από ένα τραγικό δυστύχημα που κόστισε την ζωή τόσο του Morrow όσο και των δύο παιδιών.

Το τμήμα που σκηνοθετούσε ο Landis χρησιμοποιούσε πολλά εφέ και εκρήξεις. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Landis παραβίασε τους νόμους για την παιδική εργασία για να προσλάβει τα δύο παιδιά που θα έσωζε ο Morrow στην ταινία. Ο επτάχρονος Myca Dinh Le και η 6χρονη Renee Shin-Yi Chen πληρώθηκαν στα κρυφά και προσλήφθηκαν χωρίς τις κατάλληλες άδειες, διότι οι νόμοι της Καλιφόρνια δεν τους επέτρεπαν να εργαστούν κατά τη διάρκεια νυχτερινών γυρισμάτων, ενώ ο Landis δεν έκανε ποτέ αίτημα για να προσπαθήσει να πάρει κάποια σχετική άδεια (κάτι που άλλωστε δεν θα κατάφερνε, λόγω των εκρήξεων και του νερού που προέβλεπε η σκηνή).

Η σκηνή περιελάβανε ένα ελικόπτερο που πετούσε από πάνω και τον Morrow να σώζει τα παιδιά. Στον έλεγχο του ελικοπτέρου ήταν ο Dorcey Wingo, ένας βετεράνος του Βιετνάμ που δεν είχε εμπειρία σε ταινίες ή ακροβατικά. Κατά τη διάρκεια των προβών, οι εκρήξεις είχαν προκαλέσει πρόβλημα στον χειρισμό του ελικοπτέρου, αλλά ο Wingo δεν είπε σε κανέναν τις ανησυχίες του και όλοι υπέθεταν ότι ήξερε τι κάνει, ξεχνώντας τις διαφορές μεταξύ του πραγματικού πολέμου και των κατασκευασμένων καταστάσεων. Την ίδια στιγμή, ο Landis είχε την φήμη του φωνακλά που έβριζε και που ζητούσε συνεχώς περισσότερα.

Όταν τα γυρίσματα ξεκίνησαν, ο Morrow κλήθηκε να πάρει από ένα παιδί σε κάθε του μασχάλη και να διασχίσει το ποτάμι που είχε δημιουργηθεί στο πλατό, ενώ από πάνω πετούσε το ελικόπτερο και εκρήξεις ταρακουνούσαν τα πάντα. Σε αυτό το περιβάλλον και με τον Landis να φωνάζει από τον ασύρματο «πέτα πιο χαμηλά», ο Wingo θα χάσει τον έλεγχο του ελικοπτέρου, το οποίο θα καταπέσει στο νερό. Εκείνη τη στιγμή, ο Morrow προσπαθούσε να πιάσει την Chen. Το ελικόπτερο έπεσε πάνω τους. ο Morrow και ο Le αποκεφαλίστηκαν από τις λεπίδες του. Η Chen συνθλίφθηκε μέχρι θανάτου.

Μετά την τραγωδία, ασκήθηκαν αστικές και ποινικές αγωγές εναντίον των δημιουργών της ταινίας. Ο Landis, ο Wingo, ο διευθυντής παραγωγής Dan Allingham, ο βοηθός παραγωγής George Folsey Jr και ο ειδικός εκρηκτικών υλών, Paul Stewart, δικάστηκαν με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας. Παρά το γεγονός ότι οι κατηγορούμενοι παραδέχθηκαν ότι παραβίασαν τους νόμους για την παιδική εργασία, η υπεράσπισή τους ότι το ατύχημα ήταν αναπόφευκτο υπερίσχυσε και όλοι αθωώθηκαν. Ο Landis έγραψε αργότερα μια επιστολή σε καθέναν από τους ενόρκους, ευχαριστώντας τους για τα θετικά τους σχόλια σε μια συνέντευξη τύπου μετά τη δίκη.

Το 1996, ο ίδιος θα πει πως «η τραγωδία, την οποία σκέφτομαι κάθε μέρα, είχε τεράστιο αντίκτυπο στην καριέρα μου, από τον οποίο ενδέχεται να μην ανακάμψει ποτέ» Δύο χρόνια μετά την απαλλαγή του, σκηνοθέτησε το Coming to America με τον Eddie Murphy, μια από τις ταινίες με τα υψηλότερα κέρδη του 1988. Ο Spielberg θα βάλει τέλος στη φιλία του με τον Landis και θα πει πως «δεν υπάρχει ταινία για την οποία αξίζει κάποιος να πεθάνει. Νομίζω ότι οι άνθρωποι αντιστέκονται πολύ περισσότερο τώρα, από ποτέ, στους παραγωγούς και σκηνοθέτες που ζητούν πάρα πολλά. Εάν κάτι δεν είναι ασφαλές, είναι δικαίωμα και ευθύνη κάθε ηθοποιού ή μέλους του συνεργείου να φωνάξει “Cut!”».

Οι μηνύσεις δεν τελείωσαν μετά τη δίκη. Και οι τρεις οικογένειες των θυμάτων κατέθεσαν αστικές αγωγές και έλαβαν συμβιβασμούς. Και οι τέσσερις γονείς κατέθεσαν ότι δεν τους είπαν πει ποτέ ότι θα χρησιμοποιούνταν ελικόπτερα και εκρηκτικά στη σκηνή. Το δυστύχημα προκάλεσε σοκ σε όλη τη βιομηχανία και απέδειξε πόσο ελλιπείς ήταν οι κανονισμοί ασφαλείας της εποχής. Το Director Guild of America άρχισε να τιμωρεί τα μέλη που παραβίαζαν τους νόμους περί ασφάλειας και δημιούργησε μια τηλεφωνική γραμμή. Η Warner Bros, υπεύθυνη για την ταινία, συμμετείχε στην ανανέωση των κανόνων ασφαλείας. Τελικά, τα μεγάλα στούντιο άρχισαν να εκδίδουν εγχειρίδια για την πρόληψη τραυματισμών και ασθενειών, πρακτική που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Το Twilight Zone έφτασε στους κινηματογράφους, αν και το κοινό δεν είχε ενθουσιασμό για το τελικό προϊόν, μετά και τα όσα είχαν συμβεί κατά τη διάρκεια της παραγωγής του. Τα τελευταία λόγια του Morrow, πριν ξεκινήσει το γύρισμα της σκηνής, ήταν: «Πρέπει να είμαι τρελός για να κάνω αυτό το γύρισμα. Θα έπρεπε να είχα ζητήσει τα διπλά». Τα λόγια του χαρακτήρα του στη σκηνή, τα οποία δεν είπε ποτέ, ήταν: «Θα σας κρατήσω ασφαλή, παιδιά. Το υπόσχομαι. Τίποτα δεν θα σας βλάψει, ορκίζομαι στον Θεό».

- Διαφήμιση -

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.