Υπουργείο Παιδείας: Νέα σχολικά βιβλία και προγράμματα σπουδών

61
Νέα βιβλία
- Διαφήμιση -

Το βιβλίο Πληροφορικής του γυμνασίου, γραμμένο το 2006, θα μπορούσε να αποτελέσει το εμβληματικό επιχείρημα για τη σημασία του μεταρρυθμιστικού βήματος στο οποίο προχωρά το υπουργείο Παιδείας. Το βιβλίο μιλά για δισκέτες, CD-ROM, υπολογιστές τσέπης με περιορισμένες δυνατότητες, και για palmtop, τη στιγμή κατά την οποία οι έφηβοι παίζουν στα δάχτυλα τα smartphones. Το υπουργείο Παιδείας προχωρά την ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών και των βιβλίων και στις δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Το έργο με ορίζοντα διετίας -αναμένεται τα πρώτα βιβλία να φτάσουν τους μαθητές τον Σεπτέμβριο του 2021 με την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς–  θα συνδυαστεί με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ενώ τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας υπηρετεί η εισαγωγή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Ειδικότερα, τα υφιστάμενα προγράμματα σπουδών γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, πλην πολύ λίγων εξαιρέσεων, έχουν εκπονηθεί και ισχύουν σήμερα για το νηπιαγωγείο, το δημοτικό και το γυμνάσιο από το 2003, και για το λύκειο από το 1998.

- Διαφήμιση -

Το υπουργείο Παιδείας προχωρά στην εκπόνηση 123 νέων προγραμμάτων σπουδών και την επικαιροποίηση και ανανέωση 139 σχολικών βιβλίων όλων των γνωστικών αντικειμένων δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου γενικής εκπαίδευσης.

Παράλληλα, θα επικαιροποιηθούν 330 προγράμματα σπουδών και βιβλία επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ήδη, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ολοκλήρωσε τη διαδικασία επιλογής 49 εποπτών και 210 εκπονητών, μεταξύ 750 περίπου υποψηφίων επιστημόνων – ερευνητών, ακαδημαϊκών δασκάλων και εκπαιδευτικών– οι οποίοι θα εργαστούν για την εκπόνηση των νέων προγραμμάτων σπουδών, αλλά και της επικαιροποίησης και συγγραφής νέων σχολικών βιβλίων γενικής εκπαίδευσης.

Διδακτικές μέθοδοι
Η αλλαγή δεν αφορά μόνο τις ξεπερασμένες πληροφορίες που περιέχονται σε διάφορα σημερινά βιβλία, όπως αυτό της Πληροφορικής. Το υπουργείο Παιδείας εστιάζει και στην αλλαγή των διδακτικών μεθόδων και προσέγγισης της διδασκαλίας. Για τον λόγο αυτό σχεδιάζεται επιπλέον επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα νέα προγράμματα σπουδών, με επιστημονική κατεύθυνση που δίνει, μεταξύ άλλων, έμφαση σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, ενώ θα αποδίδεται κεντρικός ρόλος στις πολλαπλές πηγές, τη συγκριτική ανάλυση, την καλλιέργεια κριτικής σκέψης των μαθητών.

Εργαστήρια δεξιοτήτων
Η αλλαγή στα προγράμματα σπουδών και τα βιβλία θα συνδυαστεί με την εισαγωγή, σε νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια, των εργαστηρίων δεξιοτήτων που έχουν στόχο την καλλιέργεια στους μαθητές δεξιοτήτων απαραίτητων για τη ζωή τους. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων θα οργανωθούν από το τρέχον σχολικό έτος πιλοτικά στο υποχρεωτικό, εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα, με κεντρικό στόχο οι μαθητές να εφοδιαστούν με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού.

Οι τέσσερις θεματικοί άξονες των εργαστηρίων θα αφορούν α) το ευ ζην (σε αυτό τον άξονα περιλαμβάνονται η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, η πρόληψη των εξαρτήσεων, η οδική ασφάλεια, η ψυχική υγεία), β) τη φροντίδα του περιβάλλοντος (σε αυτόν τον άξονα περιλαμβάνονται η κλιματική αλλαγή, οι φυσικές καταστροφές, η παγκόσμια και τοπική κληρονομιά), γ) την κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη (περιλαμβάνονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, ο εθελοντισμός, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα) και δ) τη δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία (δράσεις καινοτομίας, νεανική επιχειρηματικότητα, ρομποτική, επαγγελματικός προσανατολισμός κ.ά.).

Ενδεικτικά, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως δήλωσε ότι «έχει ξεκινήσει η συγγραφή, όχι μόνο των νέων σχολικών βιβλίων, αλλά και μιας νέας σελίδας για τα σχολεία μας. Μιας σελίδας σύγχρονης, ποιοτικής, που συμπεριλαμβάνει τις νεότερες εξελίξεις κάθε επιστημονικού πεδίου, το οποίο αφουγκράζεται τις ανάγκες και τις ανησυχίες των νέων, που μπορεί να τους εφοδιάσει με πιο χρήσιμες, πιο επικαιροποιημένες, πιο απαραίτητες γνώσεις αλλά και να τους καλλιεργήσει σημαντικές δεξιότητες».

Έμφαση στα μαθησιακά αποτελέσματα
«Mε την αναθεώρηση των προγραμμάτων σπουδών επιδιώκεται ο αναπροσανατολισμός της σχολικής εκπαίδευσης με βάση τις νέες κοινωνικές συνθήκες και τις επιστημονικές εξελίξεις, σύμφωνα με τους αναδυόμενους στόχους και τις εκτιμώμενες απαιτήσεις της κοινωνίας του μέλλοντος.

Η προώθηση παιδαγωγικών μεθόδων, η ανάδειξη διδακτικών αρχών, κατευθύνσεων και πρακτικών και η εφαρμογή στρατηγικών που δίνουν νόημα στη φοίτηση των μαθητών στο σχολείο αποτελούν αιτήματα που θέτει το όραμα της ισόρροπης και αρμονικής συναισθηματικής, πνευματικής και ψυχοκινητικής ανάπτυξης των μαθητών, παιδιών και εφήβων», λέει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) στο κείμενο προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, το οποίο περιγράφει τη φιλοσοφία και τους στόχους των νέων προγραμμάτων, με βάση τα οποία θα συγγραφούν τα νέα βιβλία.

- Διαφήμιση -

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.