Τα βήματα μιας επιτυχημένης επικοινωνιακής στρατηγικής στην εποχή της πανδημίας

80
- Διαφήμιση -

Ποια είναι τα βήματα της επικοινωνίας μετά το ξέσπασμα της πανδημίας; Πότε επικοινωνούμε με το εξωτερικό αλλά και εσωτερικό κοινό μας; Τι λέμε; Πως το λέμε; Με ποια μέσα; Η κρίση του COVID-19 έφερε διεθνείς και ακαριαίες αλλαγές στην επικοινωνία του μηνύματος, υποχρεώνοντας τις επιχειρήσεις να προσγειωθούν άγαρμπα στο μέλλον ενώ ταυτόχρονα έφερε στο προσκήνιο κάποιες αυθεντικές αξίες του παρελθόντος.

Η αλήθεια μας είναι το μήνυμά μας! Η προσεκτική και στοχευμένη λεκτική τοποθέτηση, η αποφυγή υπερ-υποσχέσεων, η αμεσότητα στην επικοινωνία μέσα από τα digital κανάλια με τα ανοιχτά σχόλια, η εμφάνιση σε πρώτο πλάνο των CEOs και των επιστημόνων κάθε φορέα.

- Διαφήμιση -

Εδώ αναπτύσσουμε τα βήματα για να προσαρμοστούμε επιτυχημένα στη νέα κανονικότητα της επικοινωνίας αλλά και στην πορεία για την ανάδειξη των νέων winners ενός communication strategy.

Διαβάζουμε
Διαβάζουμε συνεχώς. Μελετάμε πολλές και διαφορετικές πηγές για να καταλάβουμε τι συμβαίνει, να κατανοήσουμε τις παραμέτρους και τη συμπεριφορά του κοινού. Αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία σε αυτό που οι επικοινωνιολόγοι αποκαλούμε News Cycle, αντιλαμβανόμαστε ποια είναι η κατάλληλη στιγμή για τα νέα μιας επιχείρησης και αν αυτά συμπίπτουν με τα νέα που καλύπτουν τα ΜΜΕ τη δεδομένη χρονική περίοδο. Αυτό που για έναν φορέα αποτελεί σπουδαία είδηση, για τους συντάκτες και την επικαιρότητα ενδεχομένως να είναι ολοκληρωτικά out of context. Δεν «καίμε» τις ειδήσεις μας και δεν ανακοινώνουμε νέα που ενδεχομένως δημιουργήσουν αρνητικό συναισθηματικό αντίκτυπο. Είναι απαραίτητο να αποσαφηνιστεί πως το Media Relations αποτελεί μία πτυχή του Public Relations, υπάρχουν και άλλα οχήματα για να αναδειχθεί μια είδηση και να επικοινωνηθεί στο κοινό, με καταλληλότερο τρόπο. Τα social media channels της εταιρείας αλλά και ένα blog στο site αποτελούν τώρα τα ιδανικά οχήματα ανάδειξης των μηνυμάτων σας.

Παρακολουθούμε τις εξελίξεις
Σε περιπτώσεις κρίσεων οι εξελίξεις είναι ραγδαίες. Οι αποφάσεις που θα λάβουμε σήμερα μπορεί την επόμενη ημέρα να μην καταφέρνουν να φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αλλά και μετά το ξέσπασμα και το πρώτο μεγάλο κύμα των αλλαγών (lockdown), στη ζωή μας ενσωματώνονται νέες ορολογίες (social distancing) και συνήθειες (μάσκες, γάντια, απολυμάνσεις). Σε επίπεδο επικοινωνιακής στρατηγικής συνεχίζουμε να παρακολουθούμε τις αλλαγές και να διοχετεύουμε τα κατάλληλα μηνύματα. Αυτή η περίοδος είναι εξαιρετικά κρίσιμη για να διατηρήσουμε την επαφή μας αρχικά με το υπάρχον ενεργό κοινό μας. Πρώτα εξασφαλίζουμε πως τα μηνύματα και η εικόνα μας διατηρείται και ενισχύεται στο κοινό που έχουμε δουλέψει σκληρά για να χτίσουμε και στη συνέχεια απευθυνόμαστε σε νέο κοινό.

Αξιολογούμε
Αξιολογούμε τις αλλαγές. Συνδυάζουμε τη γνώση με την καθημερινή παρακολούθηση των καταστάσεων και αξιολογούμε πλέον καθημερινά τις αποφάσεις μας και τα αποτελέσματά τους. Όταν δεν αντιμετωπίζουμε κρίσεις, η αξιολόγηση και η παρακολούθηση των KPIs γίνεται κάθε μήνα και κάθε εξάμηνο. Σε κρίσεις η αξιολόγηση γίνεται κάθε μέρα και πολλές φορές κατά τη διάρκεια αυτής. Μετά την κρίση συνεχίζουμε να αξιολογούμε τις αποφάσεις μας και σχεδιάζουμε tailor made στρατηγικές ανά μήνα. Η μηνιαία στρατηγική απορρέει από το ετήσιο πλάνο επικοινωνίας, που χαράσσεται στις αρχές κάθε νέου έτους και ίσως από τα τέλη του προηγούμενου, αλλά εμπλουτίζεται με νέες ιδέες που απορρέουν από τη μελέτη των εξελίξεων και απαλλάσσεται από ενέργειες που πλέον δεν αρμόζουν στην εποχή.

Είμαστε Δημιουργικοί
Η δημιουργικότητα δεν είναι αυτοσκοπός. Εξετάζουμε αν τα οχήματα επικοινωνίας που ακολουθούσαμε έως σήμερα είναι αποδοτικά, σε ποιον βαθμό, ποια είναι τα νέα μέσα που πρέπει να εφαρμόσουμε και μέχρι ποιο σημείο. Δεν ταιριάζουν όλες οι ενέργειες σε όλα τα brands και στην ίδια ένταση. Ακόμη, εξετάζουμε την κατάλληλη στιγμή για να εφαρμόσουμε νέους τρόπους επικοινωνίας με το κοινό και πάντα επιλέγουμε αυστηρά ό,τι ταιριάζει με το look & feel και πάνω από όλα τις ΑΞΙΕΣ του εκάστοτε brand. Οι ΑΞΙΕΣ είναι ένα σπουδαίο κεφάλαιο για τη βιωσιμότητα ενός brand αλλά και τη διατηρησιμότητά του σε βάθος του χρόνου. Οι αξίες γεννιόνται μαζί με την εταιρεία, αποτελούν τον τροφοδοτικό της μηχανισμό, αρκεί να αποσαφηνιστούν νωρίς και να υποστηρίζονται μακροχρόνια από το σύνολο κάθε φορέα.

Είμαστε Στρατηγικοί
One solution does not fit all. Τα ανωτέρω βήματα μας βοηθούν να διαμορφώσουμε τη Στρατηγική Ενεργειών που θα χαράξουμε για την επιχείρηση. Η Στρατηγική δεν μπορεί ποτέ να είναι ίδια για όλα τα brands και σε καμία περίπτωση το mix των οχημάτων επικοινωνίας δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε όλους τους κλάδους. Βασική αρχή! Διατηρούμε ένα σαφές και ειλικρινές μήνυμα προς το εξωτερικό και εσωτερικό κοινό της επιχείρησης. Η συγκεκριμένη κρίση κατέδειξε πως ο κόσμος στράφηκε στους επιστήμονες για πληροφορίες, σε αυτούς απέδωσε την εμπιστοσύνη του και αυτοί αποτελούν τους νέους influencers. Αυτό είναι το κεφάλαιο που χρειάζεται να αναδείξει κάθε φορέας, είναι η στιγμή να γράψετε άρθρα τεχνογνωσίας στο blog της εταιρείας ή να επιλέξετε συνεργασίες που λειτουργούν ως testimonials των ποιοτικών χαρακτηριστικών των προϊόντων ή υπηρεσιών σας.

Προσαρμοζόμαστε
Προσαρμοζόμαστε στο νέο περιβάλλον. Αφήνουμε πίσω πρακτικές που ενδεχομένως απέδιδαν στο παρελθόν, έστω κι αυτό είναι ένα κοντινό παρελθόν όπως ο προηγούμενος μήνας και είτε δημιουργούμε νέους διαύλους επικοινωνίας, είτε προσαρμόζουμε τους ήδη υπαρκτούς.

Δεν ξεχνάμε! Η εικόνα ενός brand και η διαδικασία επικοινωνιακής οχύρωσης του αποσκοπεί στο μέλλον. Η διαφάνεια, η ηγεμονία (leadership), η ενίσχυση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων απαιτεί αφοσίωση και όραμα.

Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να υπογραμμίσω πως η συνθήκη είναι ιδιαίτερα κρίσιμη σε επικοινωνιακό επίπεδο, η συναισθηματική νοημοσύνη του κοινού διεγερμένη, το μέλλον ακόμα αβέβαιο σε πολλές παραμέτρους του. Όλα τα ανωτέρω μπορούν να υλοποιηθούν μόνο από επαγγελματίες επικοινωνιολόγους, είτε εργάζονται εσωτερικά σε έναν φορέα είτε λειτουργούν ως εξωτερικό συνεργαζόμενο agency.

- Διαφήμιση -

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.