Αλέξανδρος Σαρακενίδης: Ο ελπιδοφόρος Σερραίος πιανίστας μιλά στο onlarissa.gr

287
- Διαφήμιση -

Ο Αλέξανδρος Σαρακενίδης, ένας από τους πιο ελπιδοφόρους νέους Έλληνες πιανίστες, εξηγεί στο onlarissa.gr για ποιο λόγο πρέπει κανείς να δει απόψε την «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» στο ΔΩΛ, πως βλέπει πολιτιστικές παραγωγές σαν το Φεστιβάλ Μουσικότροπο, ποια η σχέση του με τη Λάρισα και τι θέλει να γίνει… όταν μεγαλώσει!

Το μουσικό σύνολο από το Βέλγιο, παρουσιάζει απόψε στις 8:30 στην Αίθουσα Συναυλιών του ΔΩΛ την συναυλία η «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» του Ίγκορ Στραβίνσκι σε μεταγραφή του Βέλγου συνθέτη André de Groote, στα πλαίσια του 4ου Φεστιβάλ Μουσικότροπο. Η «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» πρωτοπαρουσιάστηκε περισσότερο από μια εκατονταετία πριν και προκάλεσε μεγάλο σκάνδαλο στο διεθνές μουσικό στερέωμα. Την ημέρα μετά την πρεμιέρα ο τύπος έγραψε: Αυτό δεν ήταν ιεροτελεστία της άνοιξης αλλά η σφαγή των κρουστών (Ce n’est pas le sacre du printemps, mais le massacre du tympan)!!

- Διαφήμιση -

Αλέξανδρε, εξήγησέ μου, για ποιο λόγο η συγκεκριμένη παράσταση όταν πρωτοπαίχτηκε προκάλεσε μουσικό σκάνδαλο;

Η «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» είναι ένα πολύ απαιτητικό έργο, υψηλής εκτελεστικής δυσκολίας και αυτό που προκάλεσε ήταν ο τρόπος που χρησιμοποίησε ο Στραβίνσκι τα κρουστά· υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια του έργου και πολύ μεγάλη ένταση. Παράλληλα, το έργο έχει ρυθμική πολυπλοκότητα και πρωτοποριακό για την εποχή μουσικό υλικό.

Το μεγάλο σοκ ήταν η χορογραφία – η «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» είναι παράσταση για μπαλέτο – που δεν άρεσε καθόλου στο κοινό όταν έκανε πρεμιέρα στο Shanzelize στο Παρίσι. Μετά από λίγες παραστάσεις, το έργο ουσιαστικά εγκαταλείφτηκε για δυο δεκαετίες και όταν ξαναπαίχτηκε είχε φυσικά καινούργια χορογραφία. Από πολλούς ειδικούς χαρακτηρίστηκε ως πρωτοποριακό έργο που εφεύρε νεωτερισμούς που θα συναντήσαμε μετά από 30 χρόνια.

Το έργο που θα παρουσιάσετε σήμερα είναι στην αρχική του μορφή;

Όχι. Θα παρουσιάσουμε τη διασκευή του Βέλγου συνθέτη André de Groote για 4 πιάνα, και κρουστά όργανα από το πιανιστικό τρίο Mellanium (Peggy Jordens, Connie van den Bergh, Carla Van Effeltaire), εμένα και τον Tom van den Eynde που έχει τη διεύθυνση του συνόλου, σε σύμπραξη με τους κρουστούς Joris Thys και Νik Goovaerts.

Πρόκειται για μια πολύ απαιτητική διασκευή, υψηλής εκτελεστικής δυσκολίας, τόσο στο τεχνικό μέρος όσο και στο συντονισμό που απαιτείται. Ο νεωτερισμός της διασκευής είναι ότι ενσωματώνει ολόκληρη την ορχήστρα στα 4 πιάνα και παράλληλα χρησιμοποιεί αυτούσια τα κρούστα όπως υπήρχαν στην αρχικό έργο του Στραβίνσκι.

Για ποιο λόγο θεωρείτε ότι είναι μια παράσταση must to see και δεν πρέπει κανείς να τη χάσει απόψε;

Γιατί είναι μια μοναδική παράσταση, που εκτελείται πολύ σπάνια. Μάλιστα είναι η δεύτερη φορά που παίζεται στην Ελλάδα. Τη πρώτη δε φορά, δεν υπήρχε καν η παρουσία των κρουστών.

Και γιατί είναι μια παράσταση που σε συνεπαίρνει από την πρώτη νότα μέχρι την τελευταία καθώς δεν υπάρχει κενό· είναι άλλωστε μια αφηγηματική παράσταση.

Ποιο είναι το θέμα της;

Είναι στην ουσία ένα όνειρο που είδε ο Στραβίνσκι. Γέροντες σοφοί προσπαθούνε να προκαλέσουν την έλευση της Άνοιξης και ακολουθούν μια παγανιστική τελετή. Το πρώτο μέρος αφορά την τελετουργία στην οποία καλούνται πνεύματα και το δεύτερο αφορά στην θυσία μιας νεαρής κοπέλας για να έρθει η Άνοιξη.

Είναι ένα σενάριο μοναδικό, στο οποίο ο Στραβίνσκι χρησιμοποίησε παραδοσιακό μουσικό υλικό από τη Ρωσία και άλλες χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.

Πως βλέπετε πολιτιστικές πρωτοβουλίες όπως το Μουσικότροπο;

Είναι μια πολύ σημαντική δράση, ειδικά για μια περιφερειακή πόλη· το Μουσικότροπο τολμά να αναλάβει τέτοια εγχειρήματα που αφενός δείχνουν το διεθνή χαρακτήρα του φεστιβάλ και αφετέρου περιλαμβάνει στο πρόγραμμα του παραγωγές με μεγάλες πρακτικές δυσκολίες.

Στη σημερινή παράσταση για παράδειγμα χρειάστηκε για εξασφαλιστούν 4 πιάνα με ουρά και πλήθος κρουστών. Για να γίνει πιο κατανοητό, αξίζει να αναφέρω ότι η συγκεκριμένη παράσταση παίζεται πολύ σπάνια και λόγω των τεχνικών δυσκολιών.

 

Η Λάρισα πως σου φαίνεται;

Το 2008 έχω έρθει ως φοιτητής να παρακολουθήσω ένα masterclass στο ΔΩΛ και εντυπωσιάστηκα από την ποιότητα της διοργάνωσης. Πλέον, ως καλλιτέχνης, παρακολουθώ την πολιτιστική εξέλιξης της πόλης και την πορεία του Μουσικότροπο· τον Χρήστο Λενούτσο τον γνωρίζω άλλωστε προσωπικά εδώ και χρόνια.

Αλέξανδρε, εσύ πλέον ζεις μόνιμα στο Βέλγιο;

Ναι, πλέον έχω εγκατασταθεί μόνιμα. Αρχικά πήγα για ένα Erasmus, στην πορεία ακολούθησαν μεταπτυχιακές σπουδές και πλέον ζω και εργάζομαι εκεί.

Σκέφτεσαι κάποια στιγμή να επιστρέψεις στην Ελλάδα;

Δεν σκοπεύω να ξαναγυρίσω. Ως καλλιτέχνης θεωρώ ότι έχω περισσότερες ευκαιρίες εκεί· ο πολιτιστικός μηχανισμός είναι εξαιρετικός και όλα γίνονται πιο εύκολα από την Ελλάδα. Επίσης, ο καλλιτέχνης στο εξωτερικό, εισπράττει μεγαλύτερο σεβασμό από το ευρύ κοινωνικό σύνολο. Άλλωστε, το Βέλγιο είναι στο κέντρο της Ευρώπης και ευνοεί ταξίδια και συνεργασίες.

Ξέρεις αλήθεια τι θέλεις να γίνεις όταν… μεγαλώσεις;

Γιατί εσύ ξέρεις…; Ο στόχος μου είναι γενικά εκτός από το διδακτικό κομμάτι να εξελιχτώ περισσότερο ως σολίστ και παίζω πολύ συχνά. Ένα άλλο όνειρο μου είναι ασχοληθώ με την έρευνα της νευροεπιστήμης και την εφαρμογή της στη μουσική.

Αλέξανδρε, σε ευχαριστώ πολύ και καλή επιτυχία απόψε!

Εγώ σε ευχαριστώ και σε περιμένω απόψε στη συναυλία…

** Ο Αλέξανδρος Σαρακενίδης εκτός από εξαιρετικός πιανίστας – μπορείτε να βρείτε αναλυτικά το πλούσιο βιογραφικό του στην επίσημη ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Μουσικότροπο – στα 31 του, είναι γεμάτος ενθουσιασμό… το καταλαβαίνεις αμέσως από τις εκφράσεις του, τις κινήσεις του το πάθος που μιλάει για τη μουσική…

- Διαφήμιση -

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.