Συνέντευξη για τα δημόσια έργα, τις αστικές συγκοινωνίες και την πρώτη φάση του κυβερνητικού έργου

101
Καραμανλή
- Διαφήμιση -

Συνέντευξη στην εφημερίδα “Νέα Σελίδα” για την κατάσταση στα δημόσια έργα, τις λύσεις στα προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών, την βελτίωση της καθημερινότητας και την πρώτη φάση του κυβερνητικού έργου, παραχώρησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Πρώτα απ’ όλα θα ήθελα να σας ρωτήσω πως κρίνετε την πρώτη φάση του κυβερνητικού έργου. Είστε ικανοποιημένoς σε σχέση με τους προεκλογικούς στόχους που είχατε θέσει;
Η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν είπαν μεγάλα λόγια στις Ελληνίδες και στους Έλληνες για να κερδίσουν στις εκλογές, δεν έταξαν τα πάντα στους πάντες. Ήταν μια από τις σπάνιες εκλογικές αναμετρήσεις στις οποίες η απερχόμενη κυβέρνηση πλειοδοτούσε σε άτοπες υποσχέσεις έναντι της αντιπολίτευσης. Εμείς είπαμε λίγα και μετρημένα, τα οποία όμως μπορούν πραγματικά να αλλάξουν την εικόνα της πατρίδας μας, γι’ αυτό και νιώθουμε τη βεβαιότητα ότι μπορούμε να τα υλοποιήσουμε.

- Διαφήμιση -

Και ήδη, βλέπετε ότι μέρα με τη μέρα η Ελλάδα πατάει ξανά στα πόδια της και λειτουργεί όλο και περισσότερο όπως ταιριάζει σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα. Βλέπετε ότι το κλίμα στην οικονομία βελτιώνεται διαρκώς κι αυτό αποτυπώνεται και στα επιτόκια δανεισμού της χώρας. Το σημαντικό όμως είναι οι αλλαγές και οι βελτιώσεις να φτάνουν και στους πολίτες. Μπορώ να σας αναφέρω χαρακτηριστικά τις υποσχέσεις που τηρούμε με τις μειώσεις στη φορολογία και τον ΕΝΦΙΑ ή με τη βελτίωση της ρύθμισης των 120 δόσεων. Ή την επιτυχή απενεργοποίηση της ωρολογιακής βόμβας της ΔΕΗ. Τον νόμο για την ψήφο των αποδήμων. Την προσπάθεια για βελτίωση της καθημερινότητας –να σας αναφέρω ενδεικτικά από το δικό μας Υπουργείο την αντιμετώπιση του προβλήματος με τις τεράστιες καθυστερήσεις για τις άδειες οδήγησης ή την καθημερινή μάχη που δίνουμε για τη βελτίωση της κατάστασης στις αστικές συγκοινωνίες. Και βέβαια, γενναίες αλλαγές που θεσμοθετήθηκαν, όπως στα πανεπιστήμια για το άσυλο ή ο αντικαπνιστικός νόμος.

Ποια είναι η εικόνα των δημοσίων έργων που παραλάβατε από τον προκάτοχο σας; Ποιες είναι οι δικές σας προτεραιότητες;
Δεν μου αρέσει να μηδενίζω το έργο κάποιου μόνο επειδή είναι πολιτικός μου αντίπαλος. Ασφαλώς κι αναγνωρίζω, λοιπόν, ότι η προηγούμενη κυβέρνηση ολοκλήρωσε έργα τα οποία παρέλαβε προχωρημένα σε μεγάλο βαθμό. Χρειάστηκε, βέβαια, να δώσει στους εργολάβους και «πανωπροίκια» ύψους πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ… Έστω κι έτσι, όμως, ολοκληρώθηκαν κάποια έργα και αυτό είναι θετικό για τους πολίτες. Από την άλλη πλευρά δυστυχώς, άφησε πίσω της και πάρα πολύ μεγάλα προβλήματα. Μεγάλα έργα που έχει ανάγκη ο τόπος, τα καθυστέρησε δραματικά, για λόγους μεταξύ ιδιοτελούς συμφέροντος και ιδεοληψίας. Πιο χαρακτηριστική περίπτωση το Πάτρα-Πύργος, στο οποίο ακύρωσε το διαγωνισμό της ΝΔ και το έσπασε σε 8 κομμάτια για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένο εργολάβο, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε να μην γίνει ποτέ ένα έργο που σήμερα θα ήταν έτοιμο. Η άλλη εγκληματική παράλειψη της προηγούμενης κυβέρνησης, είναι ότι δεν μας άφησε καμία απολύτως μελετητική ωριμότητα για νέα έργα.

Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ποιες είναι και οι δικές μας πολιτικές προτεραιότητες στον τομέα των υποδομών. Πολύ συνοπτικά: Πρώτον, να αντιμετωπίσουμε τα σύνθετα προβλήματα που άφησε πίσω του ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν είναι εύκολο, δεν λύνονται μέσα σε λίγους μήνες, αλλά έργα όπως το Πάτρα-Πύργος τα έχει ανάγκη ο τόπος, έχουμε δεσμευτεί να τα κάνουμε και θα τα κάνουμε. Δεύτερον, να προετοιμαστεί ο στρατηγικός σχεδιασμός και της νέας γενιάς έργων που χρειάζεται η πατρίδα μας, τα οποία θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας τα επόμενα χρόνια. Τρίτον, να ξεφύγουμε από την αντίληψη ότι μεγάλα έργα υποδομής είναι μόνον τα οδικά έργα –δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση σε τομείς όπως τα σιδηροδρομικά και τα αντιπλημμυρικά έργα. Και τέταρτον, να κάνουμε και ορισμένες καίριες θεσμικές παρεμβάσεις που θα επιλύσουν χρόνια προβλήματα και θα εκσυγχρονίσουν τον χώρο των υποδομών.

Σε ποια κατάσταση παραλάβατε τις αστικές συγκοινωνίες; Πώς θα δοθεί λύση;
Εδώ, δυστυχώς, όση καλή προαίρεση και αν έχει κανείς, δεν υπάρχει κάτι θετικό να αναγνωρίσει στην κατάσταση που άφησε πίσω της η προηγούμενη κυβέρνηση. Τα πράγματα τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη ήταν δραματικά. Και ακόμα παραμένουν πολλά προβλήματα. Οι πολίτες έχουν δίκιο ασφαλώς να μην είναι ικανοποιημένοι, αλλά καταλαβαίνουν ότι τα πράγματα δεν μπορούν να φτιάξουν από τη μια μέρα στην άλλη. Μέσα σε 5 μήνες δεν είναι δυνατόν να αλλάξουμε πλήρως μια κατάσταση που βάρεσε διάλυση τα τελευταία 4 χρόνια… Όπως σας είπα και προηγουμένως, η μάχη που δίνουμε είναι καθημερινή. Κυριολεκτικά.

Σε αυτή τη μάχη, έχουμε καταφέρει ορισμένες νίκες μέχρι σήμερα: Έχουμε βγάλει περισσότερα λεωφορεία στους δρόμους –περίπου 170 περισσότερα στην Αθήνα και πάνω από 100 στη Θεσσαλονίκη. Έχουμε μειώσει σημαντικά τις χρονοαποστάσεις των δρομολογίων του Μετρό στην Αθήνα, ενώ αναδιοργανώνουμε, σε 3 φάσεις, τα δρομολόγια των λεωφορείων, ώστε και εκεί να μειωθούν σημαντικά οι χρόνοι αναμονής στις στάσεις. Και έχουμε πετύχει τη συμφωνία με τα ΚΤΕΛ, που σύντομα θα βγάλει κι άλλα οχήματα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, τα οποία θα βελτιώσουν σημαντικά την καθημερινή κατάσταση. Αυτά, βέβαια, μέχρι να δοθεί η ριζική λύση με την προμήθεια των νέων λεωφορείων.

Σε ποια φάση βρίσκεται ο διαγωνισμός για τα αστικά λεωφορεία;
Όπως ξέρετε, ένας διαγωνισμός που είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση ήταν τόσο προβληματικός και κακοσχεδιασμένος, που δυστυχώς ακυρώθηκε –όχι από εμάς, από την αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή. Ετοιμάζουμε, λοιπόν, νέο διαγωνισμό. Ήδη έγινε το πρώτο σημαντικό βήμα, πέρασε πριν λίγες μέρες από τη Βουλή διάταξη ότι το διαγωνισμό μπορεί να τον κάνει το Υπουργείο. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι τα νέα οχήματα θα είναι περιουσία του ελληνικού δημοσίου, ότι το Υπουργείο μπορεί να κάνει ενιαίο σχεδιασμό και κατανομή μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης ανάλογα με τις ανάγκες, αλλά και ότι η διαγωνιστική διαδικασία θα προχωρήσει πιο γρήγορα και πιθανότατα πιο οικονομικά. Σε λίγους μήνες θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και μέσα στο 2021, όσο νωρίτερα γίνεται, θα έχουμε τα νέα λεωφορεία.

Πρόσφατα δηλώσατε ότι κάνετε αγώνα δρόμου για να εξασφαλισθούν 70-80 εκατομμύρια που απαιτούνται για να επισκευαστούν και να εκσυγχρονιστούν 15 συρμοί για μπουν στη γραμμή 1 του Μετρό. Θα μας δώσετε μια εικόνα;
Το πόσο σημαντικό θα είναι να μπουν αυτοί οι 15 συρμοί στην κυκλοφορία, μπορεί να το αντιληφθεί οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί το Μετρό. Είναι ένα έργο αναγκαίο. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι η προηγούμενη κυβέρνηση ενώ θεωρητικά μιλούσε για αυτό, δεν είχε κάνει τα απαραίτητα για την υλοποίησή του. Το είχε αφήσει στην τύχη του και δημιουργούσε μια εικονική πραγματικότητα στην οποία το έργο θα γινόταν. Όμως όχι απλώς δεν είχε φροντίσει να το εντάξει στο ΕΣΠΑ για να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, αλλά ούτε καν το είχε προτείνει! Εδώ, λοιπόν, ξεκινά ο δικός μας αγώνας δρόμου. Προσπαθούμε –και θα τα καταφέρουμε- να τελειώσουμε εγκαίρως τα τεύχη δημοπράτησης και, παράλληλα, να δείξουμε ότι το έργο είναι αναγκαίο και μπορεί να ολοκληρωθεί έως το 2023. Έτσι, θα μπορέσουμε να το εντάξουμε, μέχρι τον Ιούνιο που είναι η καταληκτική ημερομηνία. Μόλις γίνει αυτό, θα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση και θα βάλουμε μπρος για την υλοποίησή του.

Διάγουμε δύσκολη περίοδο σε ό,τι αφορά και στα ελληνοτουρκικά, με την Άγκυρα να κλιμακώνει την επιθετικότητά της. Στο κομμάτι των διεκδικήσεων της Τουρκίας στο Αιγαίο και στους ενεργειακούς πόρους του πώς θα κινηθεί η κυβέρνηση απέναντι στον Ερντογάν;
Όπως έχω ξαναπεί, είναι πολύ σημαντικό που σε αυτή την όντως δύσκολη και κρίσιμη συγκυρία, έχουμε έναν Έλληνα Πρωθυπουργό χωρίς φοβικά σύνδρομα. Η Τουρκία οξύνει τη στάση της –χωρίς να εκτιμώ ότι σχεδιάζει να φτάσει στα άκρα πάντως- γιατί η ίδια αντιλαμβάνεται τον εαυτό της ως «υπερδύναμη» της περιοχής. Στην πραγματικότητα, όμως, η στάση της έχει ως αποτέλεσμα να απομονώνεται όλο και περισσότερο και τελικά να εγκλωβίζεται. Η Ελλάδα, από την άλλη πλευρά, μέρα με τη μέρα ενισχύει κι άλλο τη διεθνή θέση της. Βλέπετε τη στρατηγική συμμαχία μας με την Αίγυπτο και το Ισραήλ. Βλέπετε, επίσης, τη στάση πολιτικών ηγετών όπως είναι ο κ.Μακρόν. Η Ελλάδα πλέον είναι σε θέση να ζητά και από το ΝΑΤΟ να προασπίζεται τα δίκαιά της. Κι αυτό είναι το πιο σημαντικό: ότι και έχουμε το διεθνές δίκαιο με το μέρος μας και ενισχύουμε σοβαρά τις διεθνείς μας σχέσεις.

Πώς κρίνετε τα όσα είπε περί «λαθρομεταναστών» ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς στο συνέδριο του κόμματός σας; Και πού, κατά τη γνώμη σας, πρέπει να στραφούν οι προσπάθειες της κυβέρνησης για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του ζητήματος;
Ακούω πάντα με ενδιαφέρον και σεβασμό τις απόψεις του κ.Σαμαρά. Δεν συμφωνώ σε όλα ασφαλώς. Ο κ.Σαμαράς, όμως, ως Πρωθυπουργός χειρίστηκε με σοβαρότητα και αποτελεσματικότητα το θέμα. Γενικότερα, ήταν μια τοποθέτηση δεν θα έλεγα ακραία αλλά πάντως με πιο έντονα δεξιό χρώμα. Η ΝΔ είναι ένα μεγάλο πολυσυλλεκτικό κόμμα που φιλοξενεί ανθρώπους που δεν ταυτίζονται στα πάντα. Υπάρχουν και πιο δεξιοί, όπως υπάρχουν και αμιγώς φιλελεύθεροι. Μην ξεχνάμε όμως ότι τον τόνο της παράταξης, το κεντρικό πολιτικό μας στίγμα, το δίνουν παραδοσιακά οι μετριοπαθείς κεντροδεξιοί.

Σε αυτή τη λογική, λοιπόν, υπακούει και η πολιτική της κυβέρνησης στο συγκεκριμένο σύνθετο πρόβλημα. Το αντιμετωπίζουμε ψύχραιμα και με συγκεκριμένες αρχές: Ναι στο να μην υπάρχει υπερσυγκέντρωση σε καμία περιφέρεια της χώρας. Ναι στις δομές, ακόμα και κλειστού τύπου. Ναι στο να δοθεί προτεραιότητα στα μικρά παιδιά. Ναι στα ανθρώπινα δικαιώματα. Ναι στην απόλυτη προστασία της ασφάλειας κάθε πολίτη. Και βέβαια, ναι στην ευρωπαϊκή διάσταση του προβλήματος. Το θέμα δεν είναι ελληνικό, είναι ευρωπαϊκό.

- Διαφήμιση -

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.