Αθηνά Ματίς: Οι επιχειρήσεις που δεν μπαίνουν στην καρδιά των τάσεων είναι καταδικασμένες

74
Αθηνά
- Διαφήμιση -

Η Αθηνά Ματίς είναι Αρχιτέκτονας, είναι Fashion Ιnfluencer, είναι Trend Forecaster, είναι δημιουργική διευθύντρια σε θέματα μόδας και design. Και είναι σήμερα στο epixeiro.gr και μιλάει για όλα!

Θα ήθελα να ξεκινήσουμε ζητώντας σας να μας περιγράψετε τον εαυτό σας. Ποια είναι η Αθηνά Ματίς, τι της αρέσει, τι την ενδιαφέρει, τι θέλει να πετύχει;
Είμαι μια αρχιτεκτόνισσα που κάποτε με κέρδισε η μόδα, μετά η σκηνογραφία και η ενδυματολογία, μετά το design και τα περιοδικά. Μέχρι που έσβησαν τα φώτα του τύπου, χάθηκε η λάμψη των εκδόσεων και βρέθηκα σε αδιέξοδο. Έπρεπε να γίνει κάτι καινούργιο στην ζωή μου όταν όλα γύρω είχαν καταρρεύσει. Και αυτό δεν έπρεπε να μοιάζει με τίποτε. Μια καινούργια συνταγή, για να παντρέψει τη μόδα, το design, την τέχνη, τη γεύση, τον πολιτισμό, με στόχο να αναδείξει το καλύτερο πρόσωπο των Ελλήνων δημιουργών. Έτσι, δημιουργήθηκαν τα Plan B Trends.

- Διαφήμιση -

Έχετε ασχοληθεί – μεταξύ άλλων – με τον χώρο της μόδας, του interior design και των κοσμημάτων. Τι οδηγεί κάποιον να ασχοληθεί με αυτούς τους τομείς και ποια η δική σας φιλοσοφία στον σχεδιασμό ενός προϊόντος;
Η μόδα και το design είναι μέσα σου. Δεν υπάρχει διαδικασία επιλογής. Ή το έχεις ή δεν το έχεις. Άλλοι νομίζουν ότι το έχουν. Για να κάνεις μόδα – αλλά μόδα, όχι ερασιτεχνισμούς – πρέπει να έχεις παιδεία. Να έχεις γνώση της ιστορίας, της τέχνης, της μουσικής – ναι, της μουσικής, αίσθηση του χώρου και του χρώματος. Και μύτη. Αφουγκράζεσαι την κοινωνία. Το ζητούμενο είναι στον δρόμο. Εκεί χτυπάει η καρδιά της δημιουργίας.

Ένα από τα χαρακτηριστικά που έχουμε συνδυάσει με τον χώρο της μόδας είναι το στυλ. Τελικά, τι είναι στυλ; Και ποια η θέση του στη σημερινή κοινωνία, των σημαντικών οικονομικών και κοινωνικών αλλαγών; Είναι κάτι που απευθύνεται σε λίγους;
Το στυλ ή το έχεις ή δεν το έχεις. Ο ορισμός του στυλ βρίσκεται στην ικανότητα να φοράς η να χρησιμοποιείς ένα αντικείμενο που το έχουν πολλοί, αλλά επάνω σου φαίνεται διαφορετικό. Στυλ είναι να μπορείς ανάμεσα σε ένα βουνό πράγματα να εντοπίζεις το διαμάντι με την πρώτη ματιά. Σε μια κοινωνία που δεν έχουμε την πολυτέλεια της σπατάλης και πρέπει να βρίσκουμε απλές λύσεις για να φτιάξουμε έναν όμορφο κόσμο και μια ενδιαφέρουσα εικόνα για τον εαυτό μας, μόνο το στυλ μας σώζει. Το στυλ είναι θέμα λαού. Οι Γάλλοι το έχουν παντού. Είναι η παιδεία που λέγαμε. Ο Έλληνας, ως πιο brutal, υστερεί. Συνεπώς, στην χώρα μας το έχουν λίγοι.

Υπάρχουν σήμερα επιχειρηματικές και επαγγελματικές ευκαιρίες στους τομείς της μόδας και του design; Τι απαιτείται και ποια η κατάσταση στην χώρα μας;
Έχει βγει μια νέα γενιά δημιουργών καθώς και μια νέα ιδιότητα του manager. Tου διαχειριστή δημιουργών. Ατζέντη πείτε το, manager. Τα Plan B Trends, αλλά και τα showrooms. Αρχίζει να γίνεται κάτι, αλλά αυτό το κάτι είναι δύσκολο να κάνει την Αθήνα κέντρο μόδας.

Θα ήθελα να μείνουμε λίγο στον χώρο του trend forecasting. Ως trend forecaster, τι μπορείτε να μας «αποκαλύψετε» για τις επόμενες τάσεις που θα επηρεάσουν την αγορά;
Οι τάσεις είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο. Πολλοί γκουγκλάρουν π.χ. «τάσεις του 2020» και νομίζουν ότι με ένα moodboard που ανακαλύπτουν στο διαδίκτυο, «το έχουν». Όχι, οι τάσεις δεν είναι ένα πράγμα για όλους. Υπάρχουν οι γενικές κατευθυντήριες γραμμές, από τα κέντρα των αποφάσεων, αλλά κάθε χώρα, κάθε επιχείρηση, κάθε ομάδα ανθρώπων, τα αφομοιώνει διαφορετικά. Το σίγουρο είναι ότι υπάρχει μια έντονη «στροφή» σε ότι είναι φυσικό και χωρίς «φίλτρα», ένα ρεύμα προσοχής στις 50+ ηλικίες και, το μεγάλο νέο, σε λίγο θα σταματήσουμε να ασχολούμαστε με τα hashtags των bloggers. Θα πάρουν τη θέση που τους ανήκει οι «ειδικοί» και επιτέλους θα βρούμε το δρόμο μας προς την ποιότητα. Το «δεύτερο», το «ευτελές» που χαρακτήρισε τα τελευταίο χρόνια την κίνηση της οικονομίας, ήταν απλά προϊόν της κρίσης.

Κοιτώντας το βιογραφικό σας, βλέπουμε πως ένα μεγάλο μέρος της καριέρας σας το έχετε αφιερώσει στον Τύπο, έντυπο και ηλεκτρονικό. Ποια είναι τα «trends» εδώ, ποιο το μέλλον;
Ο «έντυπος» Τύπος στην Ελλάδα, έχει τελειώσει οριστικά. Ακόμη και το επαναλανσάρισμα ενός μεγάλου περιοδικού που είδαμε τελευταία ήταν μια απογοήτευση. Στο εξωτερικό, όπου το κοινό είναι σαφώς μεγαλύτερο, τα περιοδικά μπορούν να απορροφηθούν και βγαίνουν ακόμη εκδόσεις – κοσμήματα. Αλλά με τους κατάλληλους ανθρώπους στην κατάλληλη θέση. Ηλεκτρονικά οι δυνατότητες είναι περισσότερες, εννοείται και εδώ όμως θα υπάρξει η απόλυτη εξειδίκευση. Σύντομα κείμενα, εικόνες που θα τα λένε όλα, Twitter-ίστικη τεχνική – αν και το twitter δεν με κέρδισε ποτέ.

Τα τελευταία χρόνια, τα περιοδικά πέρασαν κρίση, πολλά έκλεισαν. Ποια η γνώμη σας για τον τρόπο που μια αγορά, μια βιομηχανία, θα πρέπει να αντιμετωπίζει τις αλλαγές που την επηρεάζουν; Πώς θα πρέπει να εξελίσσεται, να προσαρμόζεται;
Τα περιοδικά στην Ελλάδα είναι μια κατηγορία από μόνα τους. Στην Ελλάδα το κάνει ένας, το κάνουν όλοι. Πρέπει να μάθουμε τα όριά μας. Επίσης, πρέπει να γίνουμε πιο δεκτικοί στο καινούργιο. Εκεί βρίσκεται το κλειδί στην αντιμετώπιση της κρίσης.

Πριν από μερικά χρόνια, ιδρύσατε τα PlanB Trends Events. Μιλήστε μας για αυτό, για την εξέλιξη του και τους στόχους σας από αυτή τη διαδικασία.
Τα Plan B Trends είναι ένας «ζωντανός» οργανισμός. Είναι «ζωντανά» διαδραστικά περιοδικά, όπου ο θεατής, ζωντανά ή στο διαδίκτυο, έχει μια «μετωπική» επαφή με τις τάσεις, που περνούν έτσι στο υποσυνείδητό του και μπορεί στο μέλλον να τις αναγνωρίσει και να τις υιοθετήσει πιο εύκολα και πιο γρήγορα. Αυτή η διαδικασία στον τομέα των επιχειρήσεων είναι πια νόμος. Οι επιχειρήσεις που δεν μπαίνουν στην καρδιά των τάσεων είναι καταδικασμένες.

Η συγκεκριμένη προσπάθεια βάζει στο επίκεντρο «τις μικρές, αλλά με διαφορετική ματιά αισθητικής και προϊόντος, επιχειρήσεις». Τι απαιτείται για να καταφέρει αυτήν την αισθητική μια επιχείρηση και ποια θα λέγατε πως είναι τα οφέλη;
Όλη η «επιτυχία» της οικονομίας βρίσκεται στους μικρούς αλλά ταλαντούχους επιχειρηματίες. Αυτούς που δεν κάνουν «εκπτώσεις» στην ποιότητα, αυτούς που «καθοδηγούν» τον καταναλωτή και δεν τον αφήνουν να τους σέρνει από τη μύτη. Εκεί βρίσκεται η «αλλαγή», καθώς και στη γενιά των επιχειρηματιών της «κρίσης» που άντεξαν. Αυτοί δεν έχουν να φοβηθούν τίποτε.

Θα σας δούμε και στο επερχόμενο TEDxPanteionUniversity 2019, στις 11 Μαΐου. Δώστε μας μια «πρόγευση» από την ομιλία σας. Και, γενικότερα, ποια η γνώμη σας για εκδηλώσεις όπως αυτές που διοργανώνονται από τα TEDx;
Στο TEDxPanteionUniversity 2019, θα πω αλήθειες. Αυτό λείπει. Οι TEDx δίνουν φωνή σε ανθρώπους που έχουν κάτι να πουν. Αν έχουν να πουν κάτι ουσιαστικό, αυτό μένει στο μυαλό των ανθρώπων. Η ιστορία βάζει τα πράγματα στη θέση τους.

Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι για την Αθηνά Ματίς; Τι μπορούμε να περιμένουμε από εσάς στο άμεσο μέλλον;
Με ένα Plan B Trends που μεταπλάθεται συνεχώς και ανανεώνεται, κάθε μήνα θα υπάρχει κάποιο άλλο νέο. Ο στόχος είναι να «πλάσει» πιο conscious καταναλωτές και όχι έρμαια των καταστάσεων. Και γιατί όχι, να απλώσουμε τα φτερά μας και έξω από τα σύνορα. Η πλατφόρμα των Plan B trends δεν είναι φτιαγμένη μόνο για την Ελλάδα. Επίσης, να πείσουμε όλο και περισσότερες επιχειρήσεις να δουν την αγορά μέσα από τις τάσεις. Σοβαρά και υπεύθυνα. Να μην φοβούνται και επιτέλους να έχουν υπομονή. Το εύκολο κέρδος, πέθανε.

- Διαφήμιση -

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.