Γυναικεία επιχειρηματικότητα: Κινητήρια δύναμη για την οικονομία

79
επιχειρηματικότητα
- Διαφήμιση -

Η Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, μιλάει αποκλειστικά στο επιχειρώ για τα ευρήματα της νεότερης έρευνας της εταιρείας γύρω από τη γυναικεία επιχειρηματικότητα και τις προοπτικές της στην Ελλάδα.

Δημοσιεύθηκε πρόσφατα η νεότερη έρευνα της ICAP γύρω από τη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Ποια θα λέγατε πως είναι τα στοιχεία εκείνα που ξεχωρίζουν για φέτος;
Στο συνολικό δείγμα των 27.267 επιχειρήσεων, το ποσοστό διείσδυσης αυτών που διευθύνονται από γυναίκες-ανώτατα στελέχη ανήλθε σε 24,2% το 2018, ήτοι 6.594 εταιρείες, ποσοστό αυξημένο συγκριτικά με προηγούμενες αντίστοιχες έρευνες (2017:23,6%, 2016:21,07%, 2015:19,6%). Επομένως, είναι εμφανές ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για την περαιτέρω ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας και την είσοδο των γυναικών σε υψηλές διοικητικές θέσεις των επιχειρήσεων στη χώρα μας.

- Διαφήμιση -

Ποιοι είναι οι κυριότεροι τομείς δραστηριοποίησης των γυναικών στην Ελλάδα, όσον αφορά και στις εταιρείες που διοικούνται από γυναίκες; Παράλληλα, τι θα μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε για τον γεωγραφικό προσδιορισμό τους;
Βασικό χαρακτηριστικό της γυναικείας παρουσίας στο τιμόνι των επιχειρήσεων είναι ότι αυτή εντοπίζεται κυρίως σε πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, με βάση την επίσημη κατηγοριοποίηση που ακολουθείται στην Ε.Ε. Οι περισσότερες εταιρείες ανήκουν στον τομέα του τουρισμού, με μερίδιο συμμετοχής 30% και ακολουθούν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο κλάδο του εμπορίου με 25%.

Στην έρευνα αναφέρεται πως οι εταιρείες που διευθύνονται από γυναίκες κατέγραψαν καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με το σύνολο. Πως θα λέγατε πως προκύπτει αυτό το αποτέλεσμα, ποιοι παράγοντες παίζουν ρόλο;
Είναι γεγονός ότι οι για μία ακόμη χρονιά, οι εταιρείες που διευθύνονται από γυναίκες παρουσίασαν καλύτερες επιδόσεις σε όλους σχεδόν τους αριθμοδείκτες κερδοφορίας, καθώς και στον δείκτη αποδοτικότητας ιδίων κεφαλαίων, σε σύγκριση με το σύνολο των εταιρειών. Από το γεγονός αυτό συμπεραίνεται ότι οι γυναίκες-ανώτατα στελέχη διακρίνονται για την αποτελεσματικότητα της διοίκησής τους και φαίνεται ότι διαχειρίζονται καλύτερα τα κόστη τους. 

Ποια είναι σήμερα τα σημαντικότερα εμπόδια και προβλήματα που αντιμετωπίζει μια γυναίκα στην επαγγελματική της ανέλιξη στην χώρα μας;
Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας μας, οι 7 στις 10 γυναίκες θεωρούν ότι σημαντικό εμπόδιο στην καριέρα τους αποτελούν οι οικογενειακές τους υποχρεώσεις. Επίσης, οι προκαταλήψεις λόγω φύλου επιδρούν αρνητικά στην επαγγελματική τους ανέλιξη. Είναι προφανές ότι πολλοί εργοδότες πιστεύουν ακόμη ότι οι γυναίκες δεν μπορούν να αφιερώσουν στην εργασία τους το χρόνο και την ενέργεια που απαιτείται στον ίδιο βαθμό με τους άνδρες, εξαιτίας των οικογενειακών τους υποχρεώσεων. Υψηλό είναι και το ποσοστό των γυναικών που θεωρεί ότι η εταιρική κουλτούρα αποτέλεσε εμπόδιο στην επαγγελματική τους πορεία, ενώ το 50% δηλώνει πως δεν έτυχε της δέουσας υποστήριξης από συναδέλφους. Συνοψίζοντας, συμπεραίνεται ότι ακόμη και στις μέρες μας δεν παρέχονται στις γυναίκες οι ίδιες ευκαιρίες με τους άνδρες.

Για ποιους λόγους επιλέγει σήμερα μια γυναίκα να ασχοληθεί με την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα; Υπάρχουν μέτρα και κίνητρα που δίνονται από την ελληνική πολιτεία για την προώθηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας και ποιο το αποτέλεσμα τους;
Δυστυχώς, η πολιτεία δεν στέκεται αρωγός στην γυναικεία επιχειρηματικότητα. Τα μέτρα και τα κίνητρα που παρέχονται, τα εγχώρια και κοινοτικά προγράμματα γυναικείας επιχειρηματικότητας, όπως το Πρόγραμμα «Ενίσχυση Γυναικείας Επιχειρηματικότητας», Κοινοτικές Πρωτοβουλίες Equal και Leader+, κτλ κρίνονται ανεπαρκή, καθώς παρουσιάζουν χαμηλά ποσοστά απορρόφησης και υλοποίησης, λόγω του ασταθούς εγχώριου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, της υψηλής φορολογίας, της γραφειοκρατίας, της αβεβαιότητας, της έλλειψης υποδομών κτλ, με αποτέλεσμα η γυναικεία επιχειρηματικότητα να μην έχει σημειώσει αισθητή βελτίωση τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, ποιες είναι οι χώρες με το ευνοϊκότερο περιβάλλον για την γυναικεία επιχειρηματικότητα, σε σύγκριση και με την Ελλάδα; Τι θα λέγατε πως «κάνουν καλύτερα» οι top χώρες;
Οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Σουηδία και η Μεγάλη Βρετανία αποτελούν τις χώρες με το ευνοϊκότερο περιβάλλον για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, καθώς σε αυτές συναντώνται οι ιδανικές συνθήκες και προϋποθέσεις, οι οποίες επιτρέπουν στις γυναίκες επιχειρηματίες να αναπτυχθούν, να εξελιχθούν και να «ευδοκιμήσουν».

- Διαφήμιση -

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.