Ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Σερρών και η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών θα προβάλουν την ταινία – ντοκιμαντέρ «33.333»του Μένιου Καραγιάννη για το έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ».
Την ταινία θα παρουσιάσει ο ίδιος ο σκηνοθέτης.
Η προβολή θα γίνει στο αμφιθέατρο «Γεώργιος Καφταντζής» της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σερρών την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου και ώρα 8:00 το βράδυ.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
33.333 – Η Οδύσσεια του Νίκου Καζαντζάκη
Ένα ντοκιμαντέρ του Μένιου Καραγιάννη, γύρω από την προσωπική και συγγραφική Οδύσσεια του μεγάλου Κρητικού στοχαστή.
Με αφορμή το σε λίγους γνωστό επικό ποίημα του Νίκου Καζαντζάκη «Οδύσσεια», ξεκινάει ένα κινηματογραφικό ταξίδι αναζήτησης. Στη Σουηδία, ένας μεταφραστής 102 ετών, βρίσκει τη δύναμη να μάθει ελληνικά και να μεταφράσει το τεράστιο αυτό έργο. Το ντοκιμαντέρ ταξιδεύει στη Σουηδία, στην Αμερική, στην Κρήτη, στην Αθήνα, στην Τήνο, προσπαθώντας να ρίξει φως τόσο στις πτυχές του άγνωστου αυτού έργου, όσο και στην προσωπικότητα και τη σκέψη του συγγραφέα. Η Οδύσσεια του Καζαντζάκη είναι η οδύσσεια των ανθρώπων σε μια πορεία χωρίς Ιθάκη, επικίνδυνη και αβέβαιη, γι’ αυτό και μεγαλειώδης.
Σκηνοθεσία: Μένιος Καραγιάννης
Μουσική: Γιώργος Κατσάνος
Μοντάζ: Δημήτρης Γιαννακόπουλος
Έτος Παραγωγής: 2016
Διάρκεια: 90’ – Έγχρωμο
Αποσπάσματα από τον Τύπο
Η φυσική και πνευματική περιπέτεια του Οδυσσέα, ενός αέναου ταξιδευτή που εγκαταλείπει την Ιθάκη και βρίσκει το τέλος στο Νότιο Παγωμένο Ωκεανό, γίνεται αφορμή για ένα κινηματογραφικό ταξίδι αναζήτησης.
Ο Μένιος Καραγιάννης καταγράφει έναν αντικατοπτρισμό των εμμονών, των προσδοκιών, αλλά και των τυραννικών φιλοσοφικών διερευνήσεων του Καζαντζάκη. Έλληνες και ξένοι, ακαδημαϊκοί και μη, σχολιάζουν το έργο που «αρκετοί γνωρίζουν, αλλά ελάχιστοι έχουν τολμήσει να διαβάσουν» ρίχνοντας φως στη λόγια και λαϊκή, θεωρητική και πρακτική, υψηλή και ταπεινή λογοτεχνική αξία του έργου του Καζαντζάκη.
ΣΙΝΕΜΑ
Το ντοκιμαντέρ του είναι μια πράξη λατρείας για την «Οδύσσεια», το άγνωστο επικό ποίημα που υπήρξε έργο ζωής για τον μεγάλο Έλληνα συγγραφέα, με διαδρομές που δεν εξαντλούνται μόνο στους ανθρώπους που μιλούν γι’ αυτό αλλά και σε μέρη που ταξίδεψε και ο ίδιος ο Καζαντζάκης στα 17 χρόνια που χρειάστηκαν για να το ολοκληρώσει.
FLIX
Μια μουσική (Γιώργος Κατσάνος) που πηγαινοέρχεται αβίαστα και λεπταίσθητα από τα ηχοχρώματα της παραδοσιακής κρητικής μουσικής, έως το τάνγκο. Μια εξαιρετική διεύθυνση φωτογραφίας (του ίδιου του σκηνοθέτη), που φυλακίζει ποιητικά τοπία, ουρανούς, φευγαλέες λεπτομέρειες ή διαβάτες στην Αθήνα, τη Σουηδία, την Κρήτη, την Τήνο. Αλλά πάνω απ’ όλα αυτά, ο λόγος κι η προσωπικότητα του Νίκου Καζαντζάκη, ενός ελεύθερου μα και βαθιά ταγμένου πνεύματος, μιας ανήσυχης ψυχής που συναρπάζει και συνεγείρει εσαεί.
tospirto.net
Έχοντας ως αφόρμηση αυτό το καθόλα επικό κείμενο, ο Μένιος Καραγιάννης κινηματογραφεί ένα ταξίδι στις λέξεις του και στη ψυχοσύνθεση του ίδιου του Καζαντζάκη. Ο νόστος που συμβολίζεται στον Οδυσσέα, ενσαρκώνεται από την κάμερα, η οποία φτάνει από την Αθήνα στην Κρήτη κι απ’ τη Σουηδία στις Η.Π.Α.
Πλήθος διαφορετικών ανθρώπων εμφανίζονται στο ντοκιμαντέρ, και όχι αποκλειστικά φιλόλογοι-ακαδημαϊκοί όπως συμβαίνει συνήθως, απόδειξη του εύρους της επιρροής του Καζαντζάκη. Το «33.333» υπενθυμίζει την ύπαρξη μορφών στη ζωή, που με το λόγο τους μπορούν να την υπερβαίνουν παρά την κοινή για όλους κατάληξη.
REEL
Στόχος του σκηνοθέτη ήταν η ταινία να εγείρει ερωτήματα που αφορούν την έννοια της Οδύσσειας, το δύσκολο ταξίδι ζωής που έχουμε όλοι μας μπροστά μας και πώς θα σταθούμε απέναντι σε αυτό. «Η “Οδύσσεια” του Καζαντζάκη, αλλά και του ανθρώπου, τόσο ατομικά όσο και συλλογικά, μας φέρνει αντιμέτωπους με μεγάλα διλήμματα. Τι είναι ελευθερία, τι είναι ευθύνη, τι είναι θάνατος, τι είναι πνεύμα και τι ύλη, και πώς αυτά συνδέονται».
ΤΟ ΒΗΜΑ
Είναι πολύ βαθιά η προσέγγιση, είναι ένα υψηλό δείγμα πνευματικής εργασίας , διότι μιλούν φιλόλογοι, ξένοι μεταφραστές, καθηγητές διεθνών Πανεπιστήμιων, ψυχίατροι, χαράκτες μέχρι και καθηγητής πνευμονολόγος με λατρεμένη σκέψη και λόγο μα ακόμα κι η κρητική λύρα παρεμβαίνει με την δεξιοτεχνία του Ψαραντώνη και βάζει τη δική της πινελιά στο καζαντζάκειο αφιέρωμα.
Το ότι είναι δείγμα υψίστης πνευματικής διάστασης φαίνεται από τις αναλύσεις και τις τοποθετήσεις των διανοητών που ασχολήθηκαν με το έργο του και με την προσωπικότητα του κι ενώ ο θαυμασμός κι η εκτίμηση είναι μόνιμα φωτάκι αναμμένο, δεν λείπουν κι οι κριτικές τοποθετήσεις περί του έργου του, ή περί του πως διαχειρίστηκε το συγγραφικό ταλέντο του και το αν έγινε τελικά «μεγάλος» συγγραφέας. Ναι, πάνω σε βαθιές αναλύσεις ακούγονται και αυτά κι όχι σε ύφος επικρίσεων αλλά πάνω στο πως αντιμετώπιζε ο Καζαντζάκης τις μεγάλες μορφές της ποίησης και στο αν έφτασε κι ο ίδιος να γίνει.